💠رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در ابعادی از عدالت موفق نبودهایم، گفت: قانون باید به نحوی باشد که وقتی میخواهند کسی در منصبی قرار بگیرد قراردادن فرد بی صلاحیت در این سمت ممکن نباشد؛ مثلا گاهی شرائطی برای معلم ابتدایی میگذاریم که از انتخاب وزیر هم سختگیرانهتر است.
🔯حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دوم خردادماه ،در نشست تبیین دلالتهای قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد با بیان اینکه مقام معظم رهبری در گام دوم هفت توصیه بیان فرموده است گفت: اعتقاد ایشان این است که اگر این هفت گام به درستی برداشته شود زمینه برای ظهور خورشید ولایت امام زمان فراهم خواهد شد.
وی افزود: اولین توصیه، توصیه به علم بوده است و نزول قرآن با بحث اقراء شروع شده و آیات متعدد در مورد علمآموزی بیان شده است و تعلیم کتاب و حکمت، فلسفه بعثت انبیاء برشمرده شده است.
💠رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه توصیه دوم ایشان اخلاق و معنویت است و میان این دو تمایز ظریفی قائل شدهاند که این دو هم جزء فلسفه ارسال رسل است. افزود: توصیه سوم ایشان تاکید بر اقتصاد مقاومتی است؛ اقتصاد از اضلاع تمدن نوین اسلامی است که سه بخش دارد؛ مصرف، توزیع و تولید و جامعهای که به سمت تمدن میخواهد برود باید حتما تولید داشته باشد.
🔵این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه تولید ثروت، تولید علم و دانش و قدرت، لازمه هر تمدنی است تصریح کرد: قرآن در هر این سه عرصه ما را دعوت به تولید کرده است؛ آیه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ» (انفال/۶۰) ما را به تولید نظامی و «وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» برعدم سلطه سیاسی و اقتصادی تاکید دارد.
💠حجتالاسلام والمسلمین لکزایی با بیان اینکه عدالت و مبارزه با فساد محور دیگر این بیانیه است اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر این محور تاکید زیادی دارند و فلسفه بعثت انبیاء هم هست؛ ما چهار حوزه روبنا و یک حوزه زیربنا برای عدالت میتوانیم ترسیم کنیم.
🔵 لکزایی با بیان اینکه نظام عادلانه، نظام مشروع است ادامه داد: نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه است بنابراین مشروع است، ولی در محورهای دیگر عدالت، مانند عدالت در ساختارها با مشکل روبرو هستیم، زیرا تا ساختاری عادلانه نباشد افراد عادل هم نمیتوانند کاری از پیش ببرند درست مانند حق وتو که ساختاری ظالمانه در سازمان ملل است؛ بخش دیگر عدالت در ساختار قوانین است؛ در بسیاری موارد میبینیم که مجری قانون هم میگوید این قانون عادلانه نیست.
💠رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: عرصه دیگر عدالت در کارگزاران و عدالت در رفتارها است؛ معمولا در افکار عمومی ما دیدگاه بسیطی در مورد عدالت هست مثلا اگر کسی با دوچرخه سر کار برود عادل شمرده میشود به همین دلیل در مباحث پیچیده مانند عدالت در ساختارها مانند قانون انتخابات نمیتوانند آن را فهم کنند در حالی که در قرآن، عدالت در تمامی این محورها مدنظر است.
✳️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: قانون باید به نحوی باشد که وقتی میخواهند کسی در منصبی قرار بگیرد قراردادن فرد بی صلاحیت در این سمت ممکن نباشد؛ مثلا گاهی شرائطی که برای معلم ابتدایی میگذاریم که از انتخاب وزیر هم سختگیرانهتر است و میتوانیم وزارتی را در دست یک وزیر قرار دهیم که در آن تخصص ندارد.
🌐وی با اشاره به محور آزادی خواهی در بیانیه به عنوان یک محور دیگر گفت: محور ششم نیز تنظیم روابط با کشورهای اسلامی و غیر آن است که آیات حوزه قتال و جهاد و سیاست خارجی در این بخش یعنی حدود ۶۰۰ آیه قابل توجه است. قرآن مسلمین را از رابطه با کفاری که به خاطر دین با شما میجنگند نهی فرموده است، ولی کفاری که دشمنی ندارند مورد نهی نیست.
♦️وی با اشاره به محور سبک زندگی تصریح کرد: از دید ما قرآن نقشه زندگی است، زیرا شاخصهای حیات طیبه در این کتاب ذکر شده است لذا دفتر تبلیغات دانشنامه سبک زندگی را در این راستا شروع کرده است.
♦️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: از فرصتی که مقام معظم رهبری در اختیار ما قرار دادهاند از قرآن این خلاها را شناسایی و توصیه راهبردی ارائه دهیم تا روز به روز به جامعهپردازی، خودسازی و تمدن سازی اسلامی نزدیکتر شویم.
💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
🔶کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd