🌾قدرناشناخته بودن صفات امام عصر عليهِ السّلام ⬅️غربت امام عصر عليهِ السّلام از جهت عدم «معرفت به وصف» بارزتر است.كساني كه از معرفت مشخّصات ظاهري حضرتش غفلت مي‌كنند، معمولاً افراد عامي هستند. امّا متأسّفانه در «معرفت به وصف» بيش تر خواص دچار كاستي مي‌شوند، كه زير مجموعه اي از اقليّت شيعيان هستند. ⬅️اينان بيشتر افراد درس خوانده اي هستند كه مي‌توانند طرز تفكر ديگران را هم تحت تأثير قرار دهند. ⬅️محروم بودن اين عدّه از معرفت امام عصر عليهِ السّلام مي‌تواند براي ديگران نيز خطر ساز باشد. از اين رو مشاهده ی غربت و ناشناخته بودن امام زمان عليهِ السّلام در بين اين افراد، بسيار دردناك است. و همين امر، بسياري از انحرافات را در اصل دين داري پديد مي آورد. ⬅️به عنوان مثال، گاهي ديده مي‌شودكه برخي شيعيانِ به اصطلاح درس خوانده، انواع و اقسام انحراف‌ها را، در بحث امامت يعني در اصلي ترين ويژگي امام عصر عليهِ السّلام مطرح مي‌ سازند. ⬅️بيان نظرات اين گونه افراد،دل‌هاي شيعيانِ عارف به حقّ امام زمان عليهِ السّلام را به درد مي‌آورد، ولي از آن جا كه غربت حضرتش را به خوبي به تصوير مي‌كشد، يا طلب عفو و بخشش از ساحت مقدّس حضرتش و دوستان مخلصِ ايشان، به برخي از اين نظرات اشاره مي‌ كنيم. 💠الف) امامت 🔶اصلي ترين خصوصيت امام عصر عليهِ السّلام يعني مسأله ی امامت، نخستين هدف حمله ی برخي افراد ناآگاه است. برخي از كساني كه خود را روشنفكر مي‌نامند، امامت را صرفاً يك امر تاريخي مي‌دانند، وبراي آن ارزش اعتقادي قائل نيستند. نتيجه ی اين طرز تفكّر، بررسي مسأله ی خلافت و جانشيني پيامبر، به عنوان يك امر تاريخي است. ⬅️منطقي ترين ومسالمت آميزترين نتيجه ی، اين بررسي، آن است كه، هرچه بوده گذشته است و بحث مجدّد در مورد حوادث تاريخي، جز نو كردن اختلافات و زنده كردن كينه‌هاي ديرينه، نتيجه اي ندارد و ما را از انجام مسؤوليت فعلي خود _پرداختن به وظيفه ی روزگار خودمان_ باز مي‌دارد و به انحراف مي‌كشاند. ⬅️بدين ترتيب مسأله امامت_كه اصل و ركن دين است _ در هاله اي از جهل وابهام و غرض ورزي مورد غفلت وانكار قرار مي‌گيرد و كار به جايي مي‌رسد كه مذاهب مختلف اسلامي را نوعي خط كشي حزبي و حقوقي مي‌نامند و مدّعي مي‌شوند كه مكاتب اهلّ سنت در كنار مذهب برحقّ شيعه، اسلام حقيقي را تشكيل مي‌دهند! پس هركدام از اين مذاهب مجاز هستند كه به فقه خود عمل كنند. بنابراين نبايد شيعه را مؤمن، ومنكرين امامت ولايت ائمّه عليهِ السّلام را كافر دانست! ⬅️براي اينان كه خود را روشنفكر مي‌پندارند، اهميت مسأله امامت، به خوبي روشن نشده، و ائمة اطهار عليهِ السّلام را اصلاً «نشناخته اند» از اين رو نمي توانند به راحتي زير بار مسأله بروند كه «منكر امامت كفر است» ⬅️اينان كه اصلاً معني و اهميت امامت را نفهميده اند، چگونه مي‌توانند قدر دان نعمت امام عليهِ السّلام باشند؟ لذا برخي از آن‌ها اظهار مي‌كنند كه در اسلام هيچ كس غير از پيامبر صلي الله عليه واله وجود ندارد كه انكار شخصيت ومقام او موجب كفر شود. ⬅️ اين‌ها اين قدر معرفت پيدا نكرده اند كه بفهمند انكار امامت به منزله ی انكار توحيد و عين كفر است. كافي بود كه به جاي اين فرضيّه پردازي‌ها و فرو رفتن در تارهايي كه خود به دست و پاي خويش بسته اند، به اين يك روايت پيامبر اكرم صَليَّ الله عَليَهِ واله توجه مي‌كردند كه: "مَنْ ماتَ لا يَعْرِفُ اِمامَ زَمانهِِ ماتَ ميتَةً جاهِليٍّةً/هركس بميرد در حالي كه امام زمان خودش را نشناخته باشد، به مرگ جاهليت از دنيا رفته است."آن گاه مي‌فهميدند كه بدون معرفت امام زمان عليهِ السّلام از گمراهي جاهليّت (عدم شناخت خدا و پيامبر صَليَّ الله عَليَهِ واله) نمي توان خارج شد. ⬅️يعني بدون قبول مقامات امام عليهِ السّلام انسان از ورطة شرك و كفر نجات نمي يابد. ادامه دارد... 📚غربت آفتاب ✍محمد بنی هاشمی @entezar_ma313