🌹ملک أَفَمَن يَمْشِي مُكِبّاً عَلَى وَجْهِهِ أَهْدَى أَمَّن يَمْشِي سَوِيّاً عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (22) قُلْ هُوَ الَّذِي أَنشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ (23) قُلْ هُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (24) پس آیا كسى كه به رو افتاده راه میرود هدایت یافتهتر است یا كسى كه ایستاده بر راه راست میرود؟ بگو: اوست كسى كه شما را پدید آورد و براى شما گوش و چشمها و دلها قرار داد امّا شما اندكى سپاس میگذارید. بگو: اوست كسى كه شما را در زمین بیافرید و به سوى او محشور میشوید. ⚫️«مُكبّ» به معناى كسى است كه به رو افتاده باشد و «انشاء» به معناى ایجاد همراه با ابتكار و «ذرأ» به معناى آفریدن و تكثیر نسل است. 🔺در این آیه به كسى تشبیه شده است كه به رو بر زمین افتاده باشد و بخواهد افتان و خیزان حركت كند✔️ ولى به كسى كه راست قامت راه میرود، تشبیه شده است. «سمع» مصدر است و مفرد و جمع را شامل میشود و لذا نیازى به آوردن آن به صورت جمع نیست، بر خلاف «ابصار» و «افئده» كه به صورت جمع آمدهاند. كسیكه از رو به زمین افتاده، دید ندارد، با زحمت و كند حركت میكند، چون موانع راه را نمیبیند دست و صورتش آسیب میبیند، ذلیل و خوار مىشود، دیگران میروند و او تنها میماند ، ولى كسیكه ایستاده حركت میكند، عزیز است، تند و سریع میرود، موانع راه را از دور شناسایى و بررسى میكند، لذا سالم میماند و دیگران نیز با او همراهند.💯 امام باقرعلیه السلام فرمود: ✍قلب چهار گونه است، یكى از آنها قلب وارونه است كه آن قلب مشرك است. سپس این آیه را تلاوت فرمود: «أفمن یمشى مكبّاً على وجهه»(19) خودشناسى راهى براى خداشناسى است. حضرت على علیه السلام میفرماید: ✍گوش با استخوان میشنود و چشم با پیه میبیند. «جعل لكم السمع و الابصار» با اینكه شكر ما در برابر نعمتهاى خداوند بسیار كم است، ولى خداوند نعمت هایش را از ما نمیگیرد. در دعاى ماه رجب میخوانیم: «یا من یعطى الكثیر بالقلیل» اى خدائى كه در برابر عمل و شكر كم، عطاى بسیار میكنى. ----- 19) كافى، ج 2، ص 423. 💯 افراد لجوج و حق ستیز و حق گریز، به نوعى مسخ شدهاند و به جاى حركت طبیعى مثل خزندهها حركت میكنند. «بل لجّوا فى عُتوٍّ و نُفور... مُكبّاً على وجهه» ✅ راه اسلام، هموار و مستقیم و داراى مقصدى روشن است و اگر امت اسلامى بر این راه رود، راست قامت و سرافراز است. «یمشى سویّاً على صراط مستقیم» 🔹خلقت انسان بسیار مهم است به گونهاى كه پیامبر مأمور میشود مردم را به مبدأ پیدایش و نعمتهاى نهفته در آن پى در پى هشدار دهد. «قل هو الّذى انشأكم... قل هو الّذى ذرأكم» 🔹آفرینش خداوند ابتكارى است، نه شبیه سازى از روى نمونه قبلى. «انشأكم» 🔹 خدا همه ابزارهاى شناخت را به انسان عطا فرمود تا با او اتمام حجت كند. (انسانهاى عادى تنها میشنوند و میبینند و عبرت میگیرند امّا انسانهاى برتر، مطالبى را از طریق دل دریافت مىكنند.) «جعل لكم السمع و الابصار و الافئدة» 🔹شكر خداوند، تنها با زبان نیست بلكه شكر عملى كه همان به كارگیرى صحیح نعمتها است، لازم است. «قلیلاً ما تشكرون» 🔹 كسیكه در آغاز خلقت شما را در زمین و از زمین آفرید، قدرت زنده كردن دوباره شما را نیز دارد. «انشأكم، ذرأكم... الیه تحشرون» ♻️ خداوند در دنیا انسانها را در زمین پخش میكند و در قیامت آنها را جمع میكند. «ذرأكم، تحشرون»