#صیـحه، علائــم حتمی ظهور
🔰بخـش اول🔰
🌀صدایی از آسمان که گاه از آن به «صیحه» تعبیر میشود، یکی دیگر از نشانههای مهم ظهور امام مهدی شمرده میشود. بنا بر برخی احادیث، این علامت نیز
#حتمی است. موضوع ندای آسمانی، به منابع شیعه اختصاص ندارد؛ بلکه در احادیث اهل سنت هم فراوان آمده است[۱].
🌀ندا، بلند شدن صدا و ظاهر شدن آن است و گاهی فقط به صدا اطلاق میشود[۲]. اینجا منظور از ندای آسمانی، صدایی است که در آستانه ظهور حضرت مهدی همه مردم، آن را از آسمان میشنوند. روایاتی که درباره مورد این نشانههاازطریق شیعه و سنی رسیده فراوان، بلکه متواتر است[۳].
امام باقر فرمود: " نداکنندهای از آسمان، نامقائم را ندا میکند؛ پس هرکس در شرق و غرب است، آن را میشنود. از وحشت این صدا، خوابیدهها بیدار، ایستادگان نشسته و نشستگان بر دو پای خویش میایستند. رحمت خدا بر کسی که از این صدا عبرت گیرد و آن را اجابت کند! زیرا صدای نخست، صدای جبرئیل روح الامین است"[۴][۵].
🌀از مجموع روایات در این باره میتوان چند نکته را استفاده کرد[۶]:
👈ندای آسمانی، از نشانههای حتمی ظهور شمرده شده است و شیخ طوسی، نعمانی،شیخ مفید، شیخ صدوق، و ... به حتمی بودن آن اشاره کردهاند[۷][۸].
👈این صدا، از آسمان شنیده میشود؛ به گونهای که همه مردم کره زمین- در شرق و غرب- آن را میشنوند و به خود میآیند. از برخی روایات استفاده میشود هر جمعیتی آن صدا را به زبان خود خواهد شنید[۹][۱۰].
👈محتوای این پیام آسمانی، دعوت به حق و حمایت از حضرت مهدی و بیعت با آن حضرت است[۱۱][۱۲].
👈همزمان با شنیده شدن این صدا از آسمان یا کمی پس از آن، روی زمین نیز صدایی شنیده میشود. ندا دهنده آن،
#شیطان است که مردم را به گمراهی فرا میخواند و میکوشد با ایجاد تردید در مردم، آنان را از حمایت مهدی و اجابت دعوت آسمانی، بازدارد[۱۳].
👈
#جبرئیل، مردم را به حق فرا میخواند و شیطان و نیروهای شیطانی و پیروان سفیانی به باطل[۱۴].
🌀از ظاهر روایات، با توجه به ویژگیهایی که برای آن بیان شده است، فهمیده میشود که تحقّق آن، طبیعی نخواهد بود. خداوند سبحانه و تعالی، برای آنکه شروع این انقلاب جهانی را اعلان کند و به همگان برساند که انقلابی بزرگ در حال شکلگیری است و حق بودن حضرت مهدی را بنمایاند و به یاران و دوستان و علاقهمندان به چنین رستاخیزی خبر بدهد، صیحه آسمانی را معجزه آسا به گوش همگان میرساند[۱۵].
این نشانه در روایات اهل سنت نیز مورد اشاره قرار گرفته است[۱۶][۱۷].
ادامه دارد...
پی نوشت ها:
۱_دانشنامهٔ امام مهدی: ج۷، ص:۴۴۱.
۲_ راغب، المفردات، ماده ندا
۳_ ر. ک: لطف اللّه صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص ۴۵۹
۴_ نعمانی، الغیبة، ص ۲۵۳، ح ۱۳
۵_سلیمیان، خدامراد،فرهنگنامه مهدویت، ص: ۴۴۱ - ۴۴۳.
۶_ سلیمیان، خدامراد،فرهنگنامه مهدویت، ص: ۴۴۱ - ۴۴۳.
۷_ ر. ک: شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص ۴۳۵، ح ۴۲۵؛ شیخ مفید، الارشاد، ج ۲، ص ۳۷۰
۸_ سلیمیان، خدامراد،فرهنگنامه مهدویت، ص: ۴۴۱ - ۴۴۳.
۹_شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۵۰، ح ۸
۱۰_سلیمیان، خدامراد،فرهنگنامه مهدویت، ص: ۴۴۱ - ۴۴۳.
۱۱_ شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۵۲، ح ۱۴
۱۲_ سلیمیان، خدامراد،فرهنگنامه مهدویت، ص: ۴۴۱ - ۴۴۳.
۱۳_ سلیمیان، خدامراد،فرهنگنامه مهدویت، ص: ۴۴۱ - ۴۴۳.
۱۴_ سلیمیان، خدامراد،فرهنگنامه مهدویت، ص: ۴۴۱ - ۴۴۳.
۱۵_فرهنگنامه مهدویت، ص: ۴۴۱ - ۴۴۳.
۱۶_ ر. ک: مقدسی شافعی، عقد الدرر، ص ۱۳۵، فرائد السمطین، ج ۲، ص ۳۱۶، ح ۵۶۶ و ۵۶۹؛ متقی هندی، کنز العمال، ح ۱۴، ص ۵۸۸،
۱۷_فرهنگنامه مهدویت، ص: ۴۴۱ - ۴۴۳.
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313