آثار تربیتی رمضان : آثاری که بر روزه واجب ماه رمضان در قرآن و روایات ذکر شده است بسیار عمیق و ماندگار است . و آثاری نیست که یکی دو روزه از دست از دست برود به سادگی هم به دست نمی آید .خیلی ها فکر میکنند روزه ی ماه مبارک رمضان صرفا یک حال خوش معنوی ایجاد میکند و میرود حال هم که پایدار نیست در حالی که قرآن کریم تقوا را اثر روزه میفرماید روزه بر ما واجب شده است تا به تقوا برسیم تقوا یک خوبی سطحی و گذرا نیست . تقوا به ملکه ای گفته میشود که از خدا باوری عمیق نشات میگیرد و به آسانی مانع گناه کردن فرد متقی میشود . و یکی از خوبی ها هم نیست بلکه بر آیند همه ی خوبی ها و فضایل است . از طرف دیگر در روایات معصومین آثار دیگری هم مانند اخلاص و حکمت برای روزه بر شمرده شده است . نه اخلاص و نه حکمت اموری نیستند که یک شبه بدست آیند .و یک روزه هم از بین بروند نیاز به طی یک روند طولانی و فراید پیچیده تربیتی دارند . بنا براین میشود گفت آثار ماه رمضان ، نشان میدهند که روزه رمضان تربیت کننده است . پختگی می آورد و تنها گرم نمیکند بلکه تغییر هم می دهد و اساسا این ماه مربی است . مردم برای تربیت بدنی خود حاضر ند مبالغ قابل توجهی به یک مربی بدهند تا بتوانند به سهولت به نتایج دلخواه برسند . سی روز گرسنگی و تشنگی کشیدن برای به دست آوردن تقوا هزینه بسیار کمی است . حال این رمضان است که برای ما زمینه ی تربیت را فراهم آورده و میخواهد در ما تغییر ایجاد کند آیا خواهد توانست ؟ اگر دل بدهیم و دیده بدهیم بله ! روزه یک عمل جسمانی است و تقوا یک حالت روحانی این اثر معنوی از یک عمل مادی چگونه به دست میآید ؟ نخوردن و نیاشامیدن به عنوان مظاهر مهم روزه چگونه چنین آثاری ماندگار بر جای می گذارند .طبیغی است که نیت روزه ی ماه رمضان است که به این نخوردن روح میدهد و امر خداست که آنرا موثر قرار میدهد . و لی آیا خود این نخوردن ها و نیاشامیدن هم در روح ما اثر می گذارد ؟