۲. اشکالات محتوایی همان‌گونه که بیان شد این گزارش از جهت محتوا نیز دارای اشکالات متعدد است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: ۱. چگونه ممکن است که بین علی و فاطمه علیهماالسلام خصومت و اختلاف باشد، در حالی که این دو بزرگوار به‌تصریح آیۀ تطهیر معصوم هستند و حضرت فاطمه پاره تن پیامبر صلی‌الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه‌السلام نَفْس ایشان است؟ ۲. به‌تصریح قرآن کریم،(۸) مردها اجازه دارند که با چهار زن ازدواج کنند، حال چگونه پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله، امیرالمؤمنین علیه‌السلام را از ازدواج منع می‌کند در حالی که خود فرمود: «من هرگز حلالی را حرام و حرامی را حلال نمی‌کنم». از سوی دیگر بدیهی است خداوند طلاق را به دست مرد قرار داده و هرگز زن و پدرش حقّ طلاق گرفتن ندارند پس چگونه در این روایت پیامبر صلی‌الله علیه و آله فرموده است اگر علی علیه‌السلام با دختر ابوجهل ازدواج کند باید فاطمه سلام‌الله‌علیها را طلاق دهد؟ ۳. مهم‌ترین منبع برای سنجش درستی و نادرستی یک حدیث، عرضه آن به قرآن کریم است، هم چنان‌که ابن عباس نیز از پیامبر نقل می‌کند «آنچه مخالف قرآن است، از القاءهای شیطان است».(۹) همان‌گونه که اشاره شد در قرآن کریم برای مرد، جواز ازدواج با چهار زن با شرایط آن وجود دارد، پس طبیعتاً این سخن منسوب به پیامبر صلی‌الله علیه و آله مخالف قرآن کریم است. ۴. دختر ابی جهل مسلمان بود، اگر ازدواج با دختر ابی جهل فقط به خاطر اینکه پدرش کافر بوده است اشکال دارد؛ پس چگونه خود پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نیز با ام¬حبیبه که دختر دشمن خدا ابوسفیان بوده ازدواج‌کرده‌اند!(۱۰) 5. امیرالمؤمنین علیه‌السلام تصریح می‌کند که هیچ‌گاه فاطمه سلام‌الله‌علیها را به خشم نیاوردم، فرمودند: «فَوَ اللَّهِ مَا أَغْضَبْتُهَا وَ لَا أَکْرَهْتُهَا عَلَی أَمْرٍ حَتَّی قَبَضَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا أَغْضَبَتْنِی وَ لَا عَصَتْ لِی أَمْراً وَ لَقَدْ کُنْتُ أَنْظُرُ إِلَیهَا فَتَنْکَشِفُ عَنِّی الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَان؛ به خداوند سوگند! من هیچ‌گاه فاطمه را خشمگین و ناراحت نکردم تا از دنیا رحلت نمود. فاطمه هم مرا خشمناک نکرد و از من نافرمانی ننمود. هرگاه من محزون و اندوهناک می‌شدم برای رفع غم و اندوه خود به چهره فاطمه نگاه می‌کردم.» 12 بنابراین با توجه به بررسی سندی و اشکالات متعدد محتوایی این داستان، نمی‌توان آن را به‌عنوان داستان واقعی و حدیث صحیح پذیرفت. البته اشکالات متعدد دیگری در متن و سند این حدیث وجود دارد که به دلیل طولانی شدن بحث از ذکر آن خودداری شد. نتیجه با توجه با اشکالات متعدد سندی و محتوایی، این مطلب به‌خوبی روشن می‌گردد که خواستگاری امیر مؤمنان علیه‌السلام از دختر ابوجهل، از افسانه‌های جعلی دشمنان حضرت است. آشکار بودن دشمنی راوی این داستان با امیرالمؤمنین علیه‌السلام، نقل نکردن آن توسط هیچ‌کدام از صحابه، تعارض روایت با قرآن کریم و سنت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و صدور حدیث «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی» در مکان‌ها و زمان‌های مختلف و با عبارات گوناگون ازجمله دلایل جعلی بودن روایت «مِسْوَرِ بن مَخْرَمَة» است. البته چه‌بسا با طراحی چنین داستان، سعی در توجیه خشم حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نسبت به برخی از صحابه را داشته باشند؛ حال آنکه داستان این ازدواج دروغ و غضب صدیقه شهیده سلام‌الله‌علیها از برخی افراد حقیقتی انکارناپذیر است. 1) بخاری، محمد بن اسماعیل ابوعبدالله، صحیح البخاری، ج۳، ص۱۳۶۴، ح ۳۵۲۳. 2) همان، ج۵، ص۲۰۰۴، ح ۴۹۳۲. 3) رک: ذهبی، شمس‌الدین محمد بن احمد بن عثمان، سیر اعلام النبلاء، ج۳، ص۳۹۱. 4) همان، ص۳۹۲. 5) بلاذری، احمد بن یحیی بن جابر، انساب الأشراف، ج۷، ص۱۳۳ 6) رک: عسقلانی شافعی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل، تهذیب التهذیب، ج۱۰، ص۱۳۷. 7) شیخ صدوق، ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین، الأمالی، ص۱۶۵. 8) سوره نساء، آیه ۳. 9) سیوطی، عبدالرحمن بن الکمال جلال‌الدین، الدر المنثور، ج۱، ص۴۰۳. 10) مجلسی، محمدتقی، روضه المتقین، ج۸، ص۱۲۴. 12) أربلی، أبی الحسن علی بن عیسی، کشف الغمه فی معرفه الأئمه، ج۱، ص۳۷۳. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇👇 https://eitaa.com/eporsesh