| «علل، انگیزه و پیامدهای ورود به عرفان حلقه» ✍️محمدمسعود سعیدی دانشیار جامعه شناسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔺بزرگنمایی‌های فراوانی کـه نـسبت بـه طـاهری، در کـلاس و شـبکه مجـازی صورت می‌گیرد، عامل دیگری برای جلب اعتماد به عرفان حلقه است. مثلاً مـی‌گوینـد که ایشان بنیانگـذارِ دو رشـتهٔ دانـشگاهیِ فرادرمـانی و سـایمنتولوژی اسـت و در ایـن موضوع، مقالات علمی متعددی در مجلات تخصصی پزشـکی دارد، یـا مـی‌گوینـد کـه طاهری در دانشگاه تهران فرادرمانی را تدریس می‌کرده، و صدها پزشـک و روانـشناس در کلاس‌های ایشان شرکت می‌کردند. 🔺فـضای گـروه‌هـای مجـازی کـشش لازم بـرای جستجوی اسناد معتبر را ندارد و بستر مناسبی برای جعـل مـدرك اسـت بـدون ارائـهٔ مدرک، یا با ارائهٔ مطالبی شبه‌مدرک، به آسانی، اعضای کلاس را متقاعـد مـی‌کننـد؛ امـا وقتی خارج از فضای کلاس و گروه مجازی، جستجو مـی‌کنـیم، بـه اعتبـار دانـشگاهیِ رشته‌های ادعاشده در یک دانشگاه معتبر نمی‌رسیم، یا مقـالات طـاهری را در مجلاتـی بسیار معمولی بدون هیئت تحریریه و بـدون درجـه‌ای علمـی مـی‌یـابیم، یـا وقتـی بـه سی‌دی‌هایِ به‌اصطلاح، کلاس‌های طاهری در دانشگاه تهران مـستقیماً دسترسـی پیـدا می‌کنیم، این‌گونه می‌فهمیم که احتمالاً اواخر دههٔ ۸۰ شمسی، به طاهری اجازه داده‌انـد، چند جلسه‌ای عرفان حلقه را ظاهراً در یکی از سالن‌های دانشگاه تهران معرفی کنـد، و بالأخره، وقتی به خود طاهری و درس‌هایش -رها از اضطرار و احساس- توجه منطقـی و معرفت‌شناختی می‌کنیم، مطالبی کم‌مایه و بعضاً غلط می‌یـابیم. 🔺در هـر صـورت، ایـن ادعاها و بزرگنمایی‌ها که در شرایط و فـضای خـاص کـلاس و شـبکهٔ مجـازی تکـرار می‌شود، مورد پذیرش قرارگرفته و اعتماد بیشتری را به عرفان حلقه جلب می‌کند. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama