💠 «امَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ» (نمل:۶۲) هر چند  سلام الله علیه غايب از انظار است، و اين غيبت موجب محروم شدن امّت از قسمتى از بركات وجود آن حضرت است كه متوقف بر ظهور است، ولى قسمتى از فيوضات ، وابسته به ظهور نيست. 🌤او همچون آفتابى است كه ابر نمى‏تواند مانع تأثير اشعّه وجود او در قلوب پاكيزه شود، مانند اشعّه خورشيد كه در اعماق زمين جواهر نفيسه را مى‏پروراند، و حجاب ضخيم سنگ و خاك مانع استفاده آن گوهر از آفتاب نمى‏شود. ❇️ وچنان كه بهره‏مند شدن از الطاف خاصّه خداوند به دو طريق ميسّر است: 1⃣ اوّل: جهاد فى اللّه‏، به تصفيه نفس از كدورتهايى كه مانع از انعكاس نور عنايت اوست. 2⃣ دوم: اضطرار، كه رافع حجاب بين فطرت و مبدأ فيض است: «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّإِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ »؛ همچنين استفاده از واسطه فيض خدا كه اسم اعظم و مَثَل اعلاى اوست نيز به دو طريق ممكن است: ✅ اوّل: تزكيه فكرى و خلقى و عملى كه فرمود: « اما تعلم أن أمرنا هذا لاينال إلاّ بالورع¹» ✅ دوم: انقطاع از اسباب مادّى و اضطرار، و از اين طريق، بسيارى از كسانى كه بيچاره شدند، و كارد به استخوان آنها رسيد، و به آن حضرت استغاثه كردند نتيجه گرفتند. 📌۱. بحار الانوار،ج ۴۷،ص ۷۱ (آيا نمى‏دانى كه هر آينه أمر ما نيل نمى‏شود مگر به ورع) 📚مقدمه ی اصول دین، آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله تعالی