✴درمورد درمان مره، آلوی مطلق آمده بود ولی در اینجا آلوی سیاه آمده است. 💢کلمه‌ی اجاص در عربی بیشتر برای آلوی سیاه است. ♨در روایت آمده است: 🅾 دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع وَ بَيْنَ يَدَيْهِ تَوْرُ مَاءٍ فِيهِ‌ إِجَّاصٌ‌ أَسْوَدُ فِي إِبَّانِهِ فَقَالَ إِنَّهُ هَاجَتْ بِي حَرَارَةٌ وَ إِنَّ الْإِجَّاصَ الطَّرِيَّ يُطْفِئُ الْحَرَارَةَ وَ يُسَكِّنُ الصَّفْرَاءَ وَ إِنَّ الْيَابِسَ مِنْهُ يُسَكِّنُ الدَّمَ وَ يَسُلُّ الدَّاءَ الدَّوِيَّ.[15] ❇یعنی وارد بر امام کاظم علیه السلام‌شدم و در پیش او ظرف آبی بود که داخل آن 💠 آلوی سیاه بود در زمان خودش فرمود گرمی در بدن من هیجان پیدا کرده است و 💠 آلوی تازه گرمی را خاموش می‌کند و صفراء‌ را تسکین می‌دهد ولی 💠 آلوی خشک خون را تسکین می‌دهد و بیماری نهفته و بیماری سخت را از بدن بیرون می‌کشد. ✅ آلوی تــــــازه برای👈 صفــــــــــراء‌ ✅ آلوی خشــــک برای درمان👈 دم است. 🛑اگر از روایات دیگر استفاده کردیم آلوی مطلق مره را درمان می‌کند ولی این روایت می‌فرماید فقط آلوی تازه درمان مره است و آلوی خشک درمان دم است. ♻شاید آلوهای دیگر مانند زرد و قهوه ای هم خشک و تازه برای مره خوب باشند. 🔴 زردآلو با آلو متفاوت است. 🔴 «عتیق» به معنای خشک و کهنه است. 📍این روایت معتبر است و این روایت مقید است و بر روایت قبلی که مطلق بود مقدم است. 📍آلوی سیاه اگر خشک شود آلو بخارا می‌شود. 📍آلو باید در ظرفی قرار بدهیم که آب داشته باشد. 📍شاید آلوها را در ظرف آب قرار دادند هرچند آب نداشته است زیرا مثلا ظرف دیگری نبوده است. 📍ظرف آب مانند پارچ امروزی است. 📌مثلا امام(ع) آلوی سیاه را در پارچ قرار داده بود. جنس آن مهم نیست بلکه مهم ظرف آب بوده است و یک مختصر آبی باید داشته باشد. 📌امام(ع) فرمود «اجاص الطری» یعنی آلوی تازه گرمی را خاموش می‌کند بنابراین باید قید تازه بودن را رعایت کرد. 🖍از روایات استفاده می‌شود که آلو بسیار سرد است به همین جهت اگر زیاد خورده بشود سبب التهاب مفصل می‌شود. 🖌معروف هم هست که آلو ملین است و از این جهت هم درمان صفراء‌ است. 🔺بیانات استاد تبریزیان 📕 الکافی، کلینی، ج6، ص359، ط اسلامیه. ✦═════✦🌹✦═════✦ نشانی کانال در ســـروش: sapp.ir/eslamiteb_tabrizian sapp.ir/tebeeslami_tabrizian نشانی کانال در ایتـــــا: eitaa.com/eslamiteb_tabrizian eitaa.com/tebeeslami_tabrizian ✦═════✦🌹✦═════✦