خطبه اول پخش ۱ بسم الله الرحمن الرحیم.... خودم و همه شما نمازگزاران عزیز ارجمند را به رعایت تقوا و حدود الهی دعوت می کنم. چون خدای متعال اعمال را از انسان های باتقوا می پذیرد و پذیرش اعمال از ناحیه باری تعالی به انسان رشد ایمانی اعتقادی می دهد و به برکت قبولی اعمال و رضایت خدای متعال انسان در دنیا و آخرت روسفید خواهد شد چون آنچه که بعد از فوت انسان به عنوان آبرو باقی می ماند اعمال و رفتار متقیانه است در اسلام به ما فرمودند دو چیز عامل رشد است و عامل و عاقبت به خیریست یکی مسئله ایمان است و دوم عمل صالح و در اسلام به ما تاکید کردند که به عمل کار برآید به سخن دانی نیست چقدر حضرات معصومین تاکید می کنند به عمل العم العم النهایه النهایه فرمودند برید دنبال عمل کردن دنبال کار کردن لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌ انسان تمام ارزشش در گرو سعی و تلاشش هست هر چقدر اهل تلاش باشد اهل جهاد باشد ارزش او هم به اندازه کار او و تلاش او هست. هفته هفته کار و کارگر هست شما می بینید در بین انبیا و حضرات معصومین جز سر سلسله جنبان کار و کارگری بودن اهل کار بودن اهل عرق ریختن بودن اهل تلاش بودن هرچند مردم باید بیشتر قدر انبیا و اولیا را می دانستند از علمشان از معنویتشان از معرفتشان بیشتر استفاده می کردند اما وقتی استفاده نمی کنند این ها با تمام وجود و با افتخار دنبال کار می روند امیرالمومنین بزرگ ترین تفریح را کار معرفی می‌کند. فرمود بزرگ ترین تفریح کار است کار به ذاته یک ارزش است و بالتبع کارگر هم ارزشمند است بی جهت نیست پیغمبر خاتم محمد مصطفی(ص) پیغمبری که اشرف مخلوقات است پیغمبری که در روایت داریم حدیث قدسی است لَوْلاكَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ پیغمبر اگر تو نبودی من این عالم و آدم را خلق نمی کردم اگر همه کائنات خم بشوند دست حبیب خدا پیغمبر خاتم را ببوسند جا دارد اما همین پیغمبر خم می شود دست سعد انصاری را می بوسد چون او اهل کار بود کارگر بود و نه تنها دست کارگر را می بوسد بلکه جمله ای می فرماید تاریخی فرمود هذه ید لا تمسّه النار این دست کارگر دستی است که هیچ وقت آتش جهنم او را نمی سوزاند معلوم می شه دست بوسی پیغمبر از کارگر صرف یک تعارف نیست به دست آوردن دل او نیست بلکه ارزش دادن و نشان دادن ارزش کار و ارزشمند بودن کارگر هست خیلی در روایات به جایگاه کارگر اشاره شده است فرمودند حقوق کارگر را بپردازید حقوقش فقط حق الزحمه او نیست اون حقی که معلوم شده فقط آن نیست هرچند اونم یکی از اون مصادیق است در روایت از پیغمبر خاتم محمد مصطفی ص نقل شده است فرمود مَنْ ظَلَمَ أجیراً أَجْرَهُ أَحْبَطَ اللهُ عَمَلَهُ وَحَرَّمَ عَلَیْهِ ریحَ الْجَنَّةِ وقتی کسی در حق یک اجیری در حق یک کارگری ظلم بکند خدا تمام عمل خیر او را به باد می دهد نابود می کند چرا چون کارفرما با ظلم در حق کارگر حیثیت او را انرژی او را شور و شعف او را اراده او را از بین برده است علاقه ای به کار را وجدان کاری را همه این ها را از بین برده است لذا طرف مقابل هم وقتی همچون ظلمی بکند در حقیقت در حق خودش ظلم کرده است تمام کارهای خیرش از بین می ره. اون کسانی که اون کارفرمایی که خدای ناکرده حق کارگر رو نمی ده حق بیمه کاره رو نمی ده مزایای کارگر رو نمی ده به جاش در امور خیریه پول خرج می کنه آیا این جبران می کنه پیغمبر خاتم فرمود نه تنها جبران نمی کند بلکه اون کارهای خیر هم نادیده گرفته میشه أَحْبَطَ اللهُ عَمَلَهُ نفرمود بهشت را خدا بر او حرام می کند فرمود حتی بوی بهشت بر او حرام می شه حالا  آن اجیر کارگر است یا کدبانوی خانه و خانواده است هر کسی که زیر دست انسان کار می کند نباید در حق او ذره ای ظلم بکند یا فرمود ما عبد الله بشيء أفضل من اداء حق المومن همین که حق مومنی را شما می پردازید این بالاترین عبادت است. در یک روایت دیگری پیامبر خاتم فرمود بهترین درآمد از آن آن دستان کارگریست که کارش بی غل و غش باشه بی آلایش باشه مرتب و منظم باشه هیچ کوتاهی در کارش نداشته باشه یعنی دلسوزانه کار بکند معلومه کسی که دلسوزانه کار می کنه با کسی که دلسوزانه کار نمی کنه چقدر تفاوت هست که الحمدالله در کشور ما کارگران ما غالبا از وجدان کاری برخوردارند از سلامت کاری برخوردارند اگر ما در عرصه اقتصادی رشدی را داشتیم تا الان و از این به بعد هم خواهیم داشت این به برکت زحمات کارگران و کارفرمایان است اگر ما در عرصه اقتصادی بخواهیم استقلال داشته باشیم مثل در عرصه سیاست که استقلال سیاسی داریم اگر بخواهیم استقلال اقتصادی هم داشته باشیم باید هوای کارگران را هم داشته باشیم از نظر حقوق شون مزایاشون حقوق ماهیان شان و پاداششان  بیمه شان بازنشستگی شان همه این ها را باید یک جا ببینیم چون کارگر در جامعه بشری عامل مهم و حیاتی برای تولید است ستون فقرات تولید کار است و ستون فقرات کار کارگر است