با این قیاس خروجی درس حاصل می‌آید. نسبت معلوم به مجهول به مثابه نسبت دایره کف استکانی به بشقاب است و درس روابط این دو را در بر می‌گیرد.  به‌عنوان مثال در بررسی آیتی[۹] همچون پروانه، معلوم طبیعت پروانه شدن و مراحل کرم‌وارگی و پیله و پروانه است. مجهول تطبیق روند رشد با پروانگی‌ست. درس این است که ما به‌عنوان انسان پروانه شده و در کرم‌وارگی نمی‌مانیم. در سطح عمیق‌تر این آیت بیانگر مراحل حضور انسان در دنیا، برزخ و آخرت است.[۱۰]  کودک با قرار گرفتن در جریان ای ن تفکر به مرور می‌آموزد که مجهولات پیش رویش را از این طریق پاسخ دهد و کلان‌نگری در او شکل گیرد. این یک ویژگی اساسی به کودک می‌بخشد؛ که بتواند پیچیده‌ترین مسائل را با قیاسی ساده‌فهم‌تر بیان کرده و حل کند. این چیزی نیست جز یکی از ویژگی‌های اصلی یک استراتژیست. اجوتینمت؛ تربیت تفریحی بستر آموزشی فلسفه برای کودکان امروزه در حوزه آموزش عمومی و قالب داستان‌ها و انیمیشن‌ها و باز‌ی‌ها نظام‌یافته است؛ که این امر با انتشار کتاب‌های فلسفه انیمیشن‌ها مورد تأکید قرار گرفت. بعنوان نمونه می‌توان به کتاب «دکتر سئوس و فلسفه» اشاره نمود. در این کتاب آثار نوشته شده توسط دکتر سئوس مورد بررسی قرار گرفته‌است. داستان‌هایی همچون «لوراکس» و «هورتون فیله» از آن جمله‌اند. وجود فلسفه پست‌مدرنیستی میشل فوکو و همچنین تأثیر اندیشه کانت، مارکس و نیچه در این داستان‌ها رقم خورده است. شیوه اجوتیمنت (تربیت تفریحی) در حوزه تربیت کودکان با این دست آثار رقم می‌خورد. «باب اسفنجی و فلسفه»، «سوپر‌من و فلسفه»، «بت‌من و فلسفه»، « هری‌پاتر و فلسفه» و … نمونه‌های چاپ شده دیگری از این دست آثار می‌باشند.  نکته مهمی را که نباید فراموش کرد این جمله مهم هگل است: اگر به پرسش جدید پاسخ قدیمی داده شود بحران ایجاد خواهد شد. در جامعه امروز که نوع رسانه از کتاب و رسانه مکتوب به انیمیشن و بازی و فیلم و مستند به‌عنوان رسانه تصویری تبدیل گردیده، اصلاً دور از انتظار نیست که میزان  سرانه مطالعه کم شده و به عوض انتقال اطلاعات از فیلم‌ها، سریال‌ها، انیمیشن‌ها و بازی‌ها صورت بگیرد. لذا ضروری‌ست که برای انتقال اطلاعات از زبان روز و رسانه بهره‌گیری نمود. استفاده از ابزار‌های کمک آموزشی نظیر فیلم، انیمیشن و بازی در کلاس‌های درس استراتژی برای تأمین این مورد است. کودک استراتژیست و انسان طراز اجرای طرح «دکترین و استراتژی برای کودکان» در عرصه رسمی و نهاد آموزش و پرورش، در کنار نهاد عمومی در کشور ما صورت گرفته است. هم‌چنین اهمیت استراتژی و به ظهور رسیدن ثمره آن در حیطه عمل، لزوم همراهی خانواده با عرصه رسمی آموزش را نشان می‌دهد. امروز آموزش استراتژی برای کودکان در چهار لایه خانواده، مساجد، کانون‌های مذهبی و مدارس صورت می‌گیرد. منابع درسی در این حوزه کتاب قرآن و توحید مفضل و نهج‌البلاغه و سایر کتب روایی می‌باشد. هدف نهایی در استراتژی برای کودکان ساختن افرادی است که در آینده استیصال نداشته و محکم و با عزت به دور از هرگونه تعصبی در پرتو عقلانیت، جامعه جهانی را هدایت کنند. در این مسیر شناخت ابعاد وجودی انسان و ظرفیت‌هایش جهت هدایت او به سوی غایت نهایی خلقت انسان ضروری‌ست. استراتژی برای کودکان با معرفی جهان‌بینی الهی به کودک و فراهم کردن شرایط برای شکوفا شدن ظرفیت‌های بالقوه او، مسیر را هموار می‌سازد. محدود کردن انسان به جسم و گوشت و پوست و استخوان در علم داروینی و پوزیتویستی نقض عدالتی‌ست که مانع از درک ابعاد وجودی او و مانعی برای رسیدن به غایت خلقت انسان می‌گردد. نقشه انسان در قرآن[۱۱] انسان طراز جامعه اسلامی از این منظر با فهم حکمت خلقت و کشف دست خالقیت و ربوبیت الهی در پس هر پدیده‌ای خود را در محضر پروردگار حاضر دیده و مؤدب است به درک محضر الهی. ادب فراتر از اخلاق و تربیت، انسان را به درک حضور و حدود الهی و حفظ آنها می‌رساند. ادب در عبودیت[۱۲] از این رو کودک استراتژیست گام‌به‌گام می‌آموزد که فراتر از ابعاد مادی، به رمز و راز چرایی خلقت پدیده‌ها پی‌برد. او خود را در محضر الهی تعریف نموده و می‌داند که جز این محضر جایی برای حضور وجود نخواهد داشت؛ «ویا ممکن الفرار من حکومتک[۱۳]» انسان مؤدب در جهت رضای الهی حرکت کرده و با بصیرتی حاصل از فهم محضر الهی به قوه تشخیص و تصمیم طراز دست می‌یابد؛ که پیامبر فرمود: «ادبنی ربی فاحسن تادیبی[۱۴]». https://eitaa.com/koodakanetamadonsaz گزیده بیانات | «جای خالی فکرمحوری» «فلسفه شکل دادن فکر است، یاد دادنِ فهم کردن است، ذهن را به فهمیدن و تفکر کردن عادت دادن است؛ این از اول باید به وجود بیاید.»