✍ آیا شان نزول آیه تعدد زوجات بخاطر زیاد بودن تلفات مردها در جنگهای عصر پیامبر ص و فزونی جمعیت زنان بیوه است؟؟
🔹 متاسفانه زیاد مشاهده می شود افراد کم اطلاع شروع به تأویل و تفسیر آیات قرآن می کنند و بدون در نظر گرفتن سیره پیامبر ص و روایات معتبر و فتاوا و نظرات علما و مراجع بصورت سلیقه ای در مورد حلال و حرام و احکام و روایات و آیات اظهار نظر می کنند
🔹 زیاد مشاهده شده افرادی می گویند دلیل نزول آیه تعدد زوجات و جواز آن بخاطر زیاد بودن جنگها و تلفات صدر اسلام و در نتیجه فزونی زنان بیوه است!!! گویی قبل از اسلام در هیچ کجای جهان تعدد زوجات و چند همسری وجود نداشته!! بعضی از این افراد با همین استدلال سست و تفسیر به رای سعی می کنن القا کنند الان که ما درگیر جنگ نیستیم و تلفات آنچنانی نیست پس چند همسری بر خلاف شان نزول است و جایز نیست!!!! هر چند واضح است این افراد هیچگونه اهلیت فتوا دادن در این زمینه ها را ندارند اما ممکن است بیان و انتشار این دیدگاههای غلط بر روی مردم تاثیرات منفی بگذارد....
📚 به این اشتباه و سوء برداشت از چند جهت می شود نگاه کرد و پاسخ داد از جمله :
🔹 حلال و حرام و احکام دین اسلام به عنوان آخرین دین تا روز قیامت اعتبار دارد و نمی توان گفت بعضی احکام از جمله تعدد زوجات مختص صدر اسلام بوده و دیگر اعتبار ندارد
🔹 اگر بر فرض دلیل حکم و شان نزول تلفات زیاد بوده... الان هم روند تلفات اعم از جنگ و بیماری و تصادفات و... به همان صورت است یعنی تلفات آقایان بیشتر است و غالبا زنان بی همسر می مانند و تعداد کمی از مردان مجرد به سراغ آنها می روند و ازدواج مجدد این زنان غالبا در صورت تعدد زوجات امکان پذیر است....
🔹 واقعیت تاریخی این است که شان نزول و جواز تعدد زوجات ربطی به جنگهای پیامبر ص و تلفات آن ندارد... اتفاقا تلفات جنگهای رسول خدا بسیار کم بوده است. مجموع کشتهها در همه جنگهای پیامبر را طبری ۱۴۰۵ نفر، بحار الانوار ۱۵۵۷ نفر، ابن سعد در «طبقات» ۱۲۷۴ نفر، یعقوبی ۹۴۰ نفر و سیره ابن هشام ۱۳۴۴ نفر نوشتهاند اکثر این کشته شدگان هم مربوط به کفار و مشرکین و تعداد مسلمانان متاهل که به شهادت رسیده و همسرانشان بیوه شده اند بسیار کمتر از این تعداد هستند....بنابراین استدلال به جنگها و تلفات یک استدلال اشتباه و ناشی از ندانستن واقعیتهای تاریخی است
🔹 تعدد زوجات قبل از اسلام هم در جوامع مختلف وجود داشته و به مقتضای روال طبیعی زندگی انسانها و شرایط جوامع انسانی است.... دین اسلام هم دین فطرت و در نظر گرفتن مصلحت نوعی بشر تا روز قیامت است و از این جهت احکام و حلال و حرامش تا قیامت معتبر است و ادامه دارد همانطور که امام صادق علیه السلام فرموده اند :
حَلاَلُ مُحَمَّدٍحَلاَلٌ أَبَداً إِلَی یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ وَ حَرامُهُ حَرامٌ أَبَداً إِلَی یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ
لا یَکُونُ غَیْرُهُ وَ لا یَجِیءُ غَیْرُهُ وَ قالَ قالَ عَلِیٌّ عَلَیْهِ اَلسَّلامُ مَا أَحَدٌ اِبْتَدَعَ بِدْعَةً إِلاَّ تَرَکَ بِها سُنَّةً .
حلال محمد حلال است ابدا تا روز قیامت و حرام آن هم حرام است ابدا تا روز قیامت و چیزی جز آن نیست و چیزی جز آن حلال و حرام هم نخواهد آمد... و علی علیه السلام فرمودند: هیچ شخصی بدعتی نمیگذارد مگر آنکه بخاطر آن سنتی از سنتهای الهی دین ترک خواهد شد.... ( کافی ج 1 صفحه 58 )
❤️ https://eitaa.com/ezdevaaj0
❤️ https://t.me/ezdevaaj0
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺