🌺 🔅 آیه ۱۶۰ سوره نساء به اثرات ظلم در جامعه اشاره دارد. ♦️شاید مراد از طیباتى که بر یهود حرام شد، همان باشد که در آیه‏ ۱۴۶ انعام آمده است «و على الّذین هادوا حَرّمنا کلّ ذى ظُفرٍ و من البقر و الغنم» این تحریم در تورات کنونى نیز وجود دارد. ♦️حالات و اعمال فرد و جامعه، در برخوردارى از نعمت‏ هاى الهى یا زوال آنها نقش اصلى دارد. در سوره‏ فجر آیه ۱۷ مى ‏خوانیم که گاهى دلیل محرومیّت، بى‏ توجّهى به یتیمان است. «کلاّ بل لاتکرمون الیتیم» و در آیه‏ ۹۶ سوره اعراف مى‏ خوانیم: اگر اهل قریه‏ ها ایمان و تقوا داشته باشند از برکات آسمان بهره ‏مند مى‏ شوند. «و لو ان اهل القرى آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء»  ♦️چنانکه در حدیث مى‏ خوانیم: کسانى که محصولات کشاورزى آنان نامرغوب مى‏ شود، به خاطر ظلمى است که از آنان سرزده است. 📝پیام ها ۱- ظلم، زمینه محرومیّت از نعمت‏هاست. «فبظلمٍ... حرّمنا»  ۲- گاهى محرومیّت ‏هاى اقتصادى و تنگناهاى مادّى نشانه‏ ى قهر وکیفر الهى است. «فبظلمٍ... حرّمنا»  ۳- حرام‏ها همیشه به خاطر رعایت مسائل بهداشتى نیست. «فبظلمٍ... حرّمنا»  ۴- گرچه مجازات اصلى در قیامت است، ولى کیفرهاى دنیوى حالت هشدار دارد و براى خلاف‏کاران، کیفر و براى صالحان آزمایش است. «فبظلمٍ... حرّمنا»  ۵ - بستن راه خدا به هر طریق (تحریف، کتمان، بدعت، فساد، انحراف و...) عامل محرومیّت از نعمت‏هاست. «و بصدهم عن سبیل الله 💠 پیام صفحه ۱۰۳ قرآن