تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر جلوگیری از کشتار در غزه 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس فقه امروز خود بیان داشتند: امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت قرآن و عترت جریان غزه و امثال غزه را به زودی حل کند و این گونه کودک کشی نباشد، این گونه مسلمانها کشته ندهند و دعاهای حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) در حق همگان مستجاب شود. ایشان بیان داشتند: در بیان اینکه علما وظیفه شان در عصر جنگ چیست؟ با جنگ باید چکار بکنند؟ چگونه حضور پیدا کنند؟ چگونه نصیحت کنند؟ چگونه جامعه را به عدل و صلح دعوت کنند؟ مرحوم کاشف الغطاء در یک فصلی از کتاب خود، تقریباً بیش از سی ماده ذکر می کند که علما وظیفه شان در زمانی که بیگانه حمله کرده است چیست؟ تا می رسد به ماده چهاردهم که می گوید «رابع عشرها انه یجب على العلماء إعانة الرئیس المتوجه لدفع الكفار...» تا اینکه می گوید: «ان ینادوا فی الناس أین غیرة الاسلام والمجتهدون فی نصرة خاتم الأنبیاء أین الآخذون بثار شهید كربلاء» الآن هم همان «أین غیرة الإسلام» را باید به جهان مسلمان نشین گفت که ، باید همگان تلاش و کمک بکنند و گذرگاه رفح را باز بکنند، این نباید بگوید که او شیعه بود این سنی بود یا امثال ذلک. 🔹 ما دو تا شعار در محرّم داریم؛ یکی اینکه وقتی به یکدیگر رسیدیم میگوییم که «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام)». این برای ثواب است اما جمله دوم این است که «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)»، دستور یعنی دستور دینی ما در محرم و صفر همین است. یکی درخواست است، یکی و درخواست رو به غیرتمندی و ، غیرت، غیرت، چیزی بالاتر از غیرت نیست. در روایات ما هم هست که از خدا غیورتر کسی نیست. خود حضرت امیر(سلام الله علیه) هم دارند که احدی در بین بشر غیرتمندتر از من نیست. غیرت بالاتر از عدالت است، غیرت بالاتر از سخاوت است، غیرت بالاتر از همه چیز است. 🔹 چرا این قدر از غیرت تعبیر شده که بالاتر از عدالت است؟ عدالت یعنی انسان وظیفه خودش را بشناسد، همین. اما غیرت سه اصل یعنی سه اصل! تا سه صفت غنی و قوی علمی جعل نشود کسی غیرتمند نیست. غیرت این است که ابدا در کار غیر دخالت نکند. چرا حضرت امیر فرمود: «مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ»؟ هیچ آدم غیرتمندی زنا نمی کند. از زنای سمع و بصر تا زنای دیگر. دیگری را نگاه کرد، بی غیرت است. به مال دیگری طمع کرد، بی غیرت است. تنها مسئله جنسی که نیست. به مقام دیگری حسد بُرد و طمع کرد و سعی کرد به آنجا برسد، بی غیرت است. چرا وارد مرز غیر شدی؟ پس اولین کار این است که به حَرم و حریم احدی دخالت نکند؛ نه حریم مالی نه حریم جنسی... . 🔹 ایشان بیان داشتند: دوم اجازه ندهد احدی به حریم او دخالت کند. کسی که بی غیرت باشد بی حجاب بپروراند، را امضاء کند، این معلوم می شود که غیرت ندارد، برای اینکه غیر را به حریم خود راه داده، این چه غیرتی دارد؟ اگر بی غیرت بود و دیگری آمد در کشورش، در شهر خودش، در مقام خودش، در حساب خودش، در کتاب خودش، و ساکت بود، بی غیرت است. این دو معنا روشن است. 🔹 سوم «و ما ادریک ما سوم»! سوم این است که تا خودش را نشناسد، معرفت به خود پیدا نکند، محدوده خود را نبیند، محدوده غیر را نبیند، غیرت معنا ندارد. شما به او بگو از مرز خودت به غیر تجاوز نکن، او مرز خودش را نشناخته است! به او بگو نگذار کسی وارد مرز تو بشود او که مرز خودش را نشناخته است! پس اصل اساسی آن است که محدوده خودش، وظیفه خودش، احکام و حکم خودش را بشناسد، بعد دورش را خط بکشد، نه بیرون برود نه اجازه بدهد که کسی داخل شود. 👇👇👇👇