. 💠 نظر علما و مراجع تقلید در باره مصرف زکات فطره 🔹 امام خمینی اگر زکات فطره را به یکی از هشت مصرفی که سابقاً برای زکات‏‎ ‎‏مال گفته شد برسانند کافی است. ولی احتیاط مستحب آن است که فقط به فقرای‏‎ ‎‏شیعه بدهد. 🔹 آیه الله سیستانی زکات فطره را ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید فقط به فقرای شیعه پرداخت کرد که دارای شرایط گذشته در مستحقین زکات مال هستند، و چنانچه در شهر از فقرای شیعه کسی نباشد می‌تواند آن را به فقرای دیگر مسلمانان داد، ولی در هر صورت نباید به ناصبی داده شود. 🔹 آیه الله خامنئی مصرف زکات فطره همان مصرف زکات اموال است اما یک احتیاط استحبابی در اینجا وجود دارد - حتی برخی از فقها و مراجع معظم تقلید احتیاط واجب هم دارند - که حتی‌المقدور به «فقرا» داده بشود. افراد فقیر و مستمند. اگر فقرا نبودند، مصارف دیگر، مثل مسجد و امور خیر و امثال اینها که مصارف زکات هست. 🔹 آیه الله صافی احتیاط واجب آن است كه زكات فطره را به فقرای شیعه اثنا عشری بدهد اگر چه در شهر دیگر باشند، و چون نقل این زكات به شهر دیگر خلاف احتیاط است اگر در شهر خودش فقیر شیعه نباشد مال خود را به شهر دیگر ببرد و در آنجا به قصد زكات به شیعه بدهد. 🔹 آیه الله نوری اگر زکات فطره را به یکی از هشت مصرفی که سابقاً برای زکات مال گفته شد برسانند کافی است. ولی احتیاط مستحبّ آن است که فقط به فقرای شیعه بدهند. 🔹 آیه الله وحید بنابراحتیاط واجب زکات فطره باید به فقرا داده شود و شخص فقیر باید شیعه دوازده امامی باشد. 🔹 آیه الله بهجت آيا زکات فطره را مى‌توان در کارهاى عمرانى عامّ‌المنفعه ـ مانند ساختن حمام يا خانه بهداشت يا ترميم جاده‌هاى روستايى ـ هزينه کرد؟ ج. اگر بنابر احوط راه ديگرى براى تأمين آن‌ها نيست، از باب فى سبيل اللّه‌ مى‌توان مصرف نمود. 🔹 آیه الله شبیری مصرف زکات فطره همان مصارف زکات است ولی احتیاط مستحب آن است زکات فطره فقط به مصرف مساکین شیعه یعنی فقرایی که بسیار نیازمندند، برسد. 🏮 @fanaus_ir