آیه مى فرماید: شبى است آکنده از سلامت و خیر و رحمت تا طلوع صبح «سَلامٌ هِیَ حَتّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ». هم قرآن در آن نازل شده، هم عبادت و احیاءآن معادل هزارماه است، هم خیرات و الهى درآن شب نازل مى شود، هم خاصش شامل حال بندگان مى گردد، وهم و روح در آن شب نازل مى گردند. بنابراین، شبى است سرتاسر ، از آغاز تا پایانش، حتى طبق بعضى از روایات، در آن شب، در زنجیر است و از این نظر نیز شبى است سالم و توأم با سلامت. بنابراین، اطلاق که به معنى سلامت است بر آن شب، بجاى اطلاق «سالم» در حقیقت نوعى ازتأکید است، همان گونه که گاه مى گوئیم: فلان کس عین عدالت است. ✍💎پاسخ به چند پرسش پیرامون شب قدر : 💎۱_شب قدرکی می‌باشد ؟ دراینکه قرآن مجیددرماه رمضان نازل گردیده ؛برطبق صریح آیات مورد بحث تردیدی نیست٫ ولى، در این که کدام شب از شب هاى ماه رمضان است؟ گفتگو بسیار است، و در این زمینه، تفسیرهاى زیادى شده، از جمله: شب اول، شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بیست و یکم، شب بیست و سوم، شب بیست و هفتم، و شب بیست و نهم. اما، مشهور و در روایات این است : در دهه آخر ماه رمضان و شب بیست و یکم یا بیست و سوم است، لذا در روایتى مى خوانیم: در دهه آخر ماه مبارک، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) تمام شب ها را احیا مى فرمودو مشغول عبادت بود. و درروایتى، از امام صادق(علیه السلام) آمده است: شب قدر، شب بیست و یکم یا بیست و سوم است، حتى هنگامى که راوى اصرار کرد کدامیک از این دو شب است و پرسید: اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت کنم کدامیک را انتخاب نمایم؟! امام(علیه السلام) تعیین نفرمود، وافزود: «مَا أَیْسَرَ لَیْلَتَیْنِ فِیما تَطلُبُ» : چه آسان است دو شب براى آنچه مى خواهى !. ولى، در روایات متعددى که از طرق اهل بیت(علیهم السلام) رسیده است، بیشتر روى شب و سوم تکیه شده، در حالى که روایات اهل سنت بیشتر روى شب و هفتم دور مى زند. در روایتى، از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده که فرمود: «أَلتَّقْدِیْرُ فِى لَیْلَةِ الْقَدْرِ تِسْعَةُ عَشَرَ، وَ الاِبْرامُ فِى لَیْلَةِ اِحْدى وَ عِشْرِیْنَ وَ الاِمْضاءُ فِى لَیْلَةِ ثَلاثُ وَ عِشْرِیْنَ» : مقدرات، در شب نوزدهم، آن در شب بیست و یکم، و در شب بیست و سوم است ۰ و به این ترتیب بین روایات جمع مى شود۰ (تفسیرنورالثقلین ج۵ ص۶۲۵_۶۲۶) 💎۲ـ چرا شب قدر مخفى است؟ بسیارى معتقدند: مخفى بودن شب قدر در میان شب هاى سال، یا در میان شب هاى ماه مبارک رمضان، براى این است که: مردم به همه این شب ها اهمیت دهند، همان گونه که خداوند: رضاى خود را درمیان انواع پنهان کرده، تا مردم به همه طاعات روى آورند. غضبش را در میان پنهان کرده، تا از همه بپرهیزند. را در میان مردم مخفى کرده، تا همه را احترام کنند. را در میان دعاها پنهان کرده، تا به همه دعاها رو آورند. اعظم را در میان اسمائش مخفى ساخته، تا همه را بزرگ دارند. و وقت را مخفى ساخته، تا در همه حال آماده باشند. واین،حکمت ورازبسیارمعقولی به نظرمى آید۰ 💎۳_آیاشب قدربرای عموم امت هاست ؟ظاهرآیات؛ نشان مى دهد: شب قدر مخصوص زمان نزول قرآن وپیامبر اسلام(ص) نیست، بلکه، همه سال تا پایان جهان تکرار مى شود. تعبیر به فعل مضارع «تَنَزَّلُ» که دلالت بر استمرار دارد، و همچنین تعبیر به جمله اسمیه« سَلامٌ هِیَ حَتّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ » که نشانه دوام است نیز، گواه بر این معنى است. علاوه، روایات بسیارى که شاید در حدّ تواتر باشد نیز، این معنى را تأیید مى کند (این نسبت به آینده). ولى، آیا در امتهاى پیشین نیز بوده است، یا نه؟. صریح روایات متعددى این است: این از مواهب الهى بر این مى باشد، چنان که در حدیثى از پیغمبر اکرم(ص) آمده است:« اِنَّ اللّهَ وَهَبَ لاُِمَّتِى لَیْلَةَ الْقَدْرِ لَمْ یُعْطِها مَنْ کانَ قَبْلَهُمْ»: خداوند شب قدر را به امت من بخشیده، و احدى ازامت هاى پیشین ازاین موهب برخوردار نبودند .) در تفسیر آیات فوق نیز، بعضى از روایات دلالت بر این مطلب دارد. 💎۴_چگونه شب قدر برتر از هزار ماه است؟ ظاهر این است: بهتر بودن این شب از هزار ماه، به خاطر ارزش عبادت و احیاى آن شب است، و روایات فضیلت لیلة القدر و فضیلت عبادت آن که در کتب شیعه و اهل سنت فراوان است، این معنى را کاملاً تأیید مى کند. علاوه بر این، نزول قرآن در این شب، و نزول برکات و رحمت الهى در آن، سبب مى شود که از هزار ماه برتر و بالاتر باشد. درحدیثى، از امام صادق(علیه السلام) آمده است: به على بن ابى حمزه ثمالى فرمود: فضیلت شب قدر را در شب بیست و یکم و بیست و سوم بطلب، و در هر کدام از این دو، یک صد رکعت نماز به جاى آور، و اگر بتوانى هر دو شب را تا طلوع صبح احیا بدار و در آن شب غسل کن !. راوى مى گوید: عرض کردم: ا