🔰در فلسفه‌ی سیاسی اسلام برای اجرای عدالت سیاسی رعایت سه اصل ضروری است: 1⃣اصل اول مربوط به زمامدار است. با توجه به مفهوم عدالت در فلسفه سیاسی اسلام، زمامداری حق کسی است که شأنیت زمامداری و شایستگی لازم را دارا باشد. 🔊لذا زمامدار باید از جهت اعتقادی، اخلاقی و مهارتی، از کمال متناسب با قدرتی که در اختیار او قرار می‌گیرد، برخوردار باشد. از این اصل به عنوان اصل شایسته‌سالاری یاد می‌شود. 📢اگر چنین شود که مردم بر اساس آموزه‌های قرآنی«وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (نحل، ۳۶)، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ(توبه، ۲۳)» ولایت و حاکمیت کسانی را که از شرایط یاد شده، برخوردار نیستند نپذیرند. 💬روحیه‌ی اجتناب از طاغوت را قاطعانه داشته باشند و اراده‌ی خود را در اختیار آنان قرار ندهند: «وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ(مائده، ۲)» و بالعکس ولایت و حاکمیت کسانی را که از شرایط گفته شده برخوردارند بپذیرند و با آن‌ها در اعمال قدرت همراهی کنند: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ(مائده، ۲)» در این صورت می‌توانند مفهوم عدالت سیاسی را ایجاد نمایند. ✍سید مجید پیش‌بین| #شماره_38 #سیاست #عدالت 🆔 @farhang_puya