دو مسئله 1️⃣ اگر انسان مزرعه گندم و جو را پیش از دانه بستن، خرما را پیش از سرخ شدن و انگور را پیش از غوره شدن خریداری کند، یا به گونه ای دیگر به ملکیت او در آید، مثلاً به او ببخشند ایا ارث به او برسد، باید زکات آن را بپردازد ولی اگر پس از آن باشد، زکات آنها بر او واجب نیست، بلکه بر مالک قبلی است. ولی اگر بدانند مالک قبلی زکات آن را نپرداخته ، مقدار زکات آن مال را مالک نمی شود. 2️⃣ آنچه از گندم و جو، پیش از خوشه بستن چیده می شود _ مثلاً برای خوراک دام _ یا از غوره و انگور یا خرما، پیش از چیدن تمام آنها مصرف کند، مقدار مصرف شده زکات ندارد. هر چند احتیاط مستحب است زکات همین مقدار را نیز بپردازد، ولی اگر از انگور و خرما و یا گندم و جو که زکات آن واجب شده مصرف کند، باید زکات مقدار مصرف شده را نیز بپردازد. 🟡 سوال سوم:چه وقت باید زکات پرداخت کند؟ جواب: زمان پرداخت زکات گندم و جو، پس از درو کردن و جدا کردن آنها از کاه است است و زمان پرداختن خرما و انگور پس از چیدن آن هاست. پس از جدا کردن زکات از اموال، لازم نیست فوراً آن را بپردازد ولی اگر به کسی که می‌توان به او زکات داد دسترسی دارد، بنابر احتیاط مستحب، نباید آن را به تأخیر بیندازد. ⚫ سوال چهارم: چه مقدار باید زکات پرداخت کرد؟ جواب: مقدار زکات غلات بدین شرح است: الف) اگر دیمی بوده و از باران یا نم زمین استفاده کرده یا از آب رودخانه و نهر و چشمه و امثال اینها که بدون هزینه و زحمت است و مشروب شده، زکات آن یک دهم است یعنی هر ده کیلو محصول یک کیلویش زکات است. ب) اگر با آب دستی یا موتور پمپ یا قناتی که مخارج حفاری یا لایروبی دارد آبیاری شده، زکات آن یک بیستم است. ج) اگر به هر دو شیوه مشروب شده است مسئله سه صورت دارد: یک) بیشتر با یکی از آنها آبیاری شده، مثلاً همیشه آب موتور پمپ خورده و گاهی هم باران باریده، زکات آن یک بیستم است یا بیشتر باران باریده و مثلاً یکی دو بار هم با آب چاه آبیاری شده، زکات آن یک دهم است. دو) با هردو مشروب شده، زکات نصف محصول یک دهم و زکات نصف دیگر یک بیستم است. سه) اگر از هر دو آبیاری شده ولی معلوم نیست کدام یک بیشتر بوده، زکات آن یک بیستم است. دو مسئله ۱) گندم و جو و خرما و کشمشی که زکات آن را داده اند اگر چند سال هم بماند، مجدداً زکات ندارد‌. ۲) اگر گندم و جو خرما و کشمشی که زکاتش واجب شده، خوب و بد دارد، باید زکات هر کدام از خوب و بد را از خود آن بدهند و یا زکات همه را از خوب و بد بدهند و به احتیاط واجب نمی توانند زکات همه را از جنس بد بدهند. 📚 منبع: کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat