✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء سیزدهم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 1 : اکثر ايمانها، آلوده به شرک است وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثرَُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُم مُّشْرِكُونَ(106- يوسف) اکثر آنها كه ايمان مى‏آورند، ايمانشان آميخته با شرك است و مشرک هستند. مراد از اين شرک آن شرک آشکار بت پرستان نيست؛ زيرا هيچ مومني اهل پرستش بت نيست و بر آن سجده نمي کند؛ بلکه منظور، شرک پنهان است که امام هادي عليه السلام در توصيف آن فرمود: الْإِشْرَاكُ فِي النَّاسِ أَخْفَى مِنْ دَبِيبِ النَّمْلِ عَلَى الْمِسْحِ الْأَسْوَدِ فِي اللَّيْلَةِ الْمُظْلِمَة؛ نفوذ شرك در ضمير مردم، پنهان‏تر از آنست كه مورچه سياهى در شب تيره و تار بر روى گليم سياهى راه برود. وقتى انسان در آن شرائط متوجه راه رفتن مورچه نشود قطعا از اين شركي كه پنهان‏تر از آنست هم آگاه نخواهد شد.شرک آن است که انسان در اداره امور عالم به منشا اثري غير از خداوند متعال عقيده پيدا کند و او را شريک خدا قرار دهد. امام صادق عليه السلام در توضيح اين آيه فرمود: شِرْكُ طَاعَةٍ وَ لَيْسَ شِرْكَ عِبَادَةٍ؛ شرک در اين آيه شرک در طاعت است؛ نه شرک در عبادت. 2️⃣ گزینه 4 : ويژگي هاي حق گرايان از نظر قرآن الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا يَنقُضُونَ الْمِيثَاقَ(20)وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَ يخَْشَوْنَ رَبهَّمْ وَ يخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(21)وَ الَّذِينَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً وَ يَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(22- رعد) در اين آيات به چند ويژگي مهم و برجسته کساني که به واقع طرفدار حق هستند اشاره کرده و آنها را چنين توصيف مي کند: 1. به عهد الهى وفا مى‏كنند و آن عهد را نمى‏شكنند. اين عهد و ميثاق دايره وسيعي دارد که تمام عهدهاي فطري، عقلي و نقلي را در بر مي گيرد. 2. پيوندهايى را كه خداوند امر به آن كرده برقرار مى‏دارند. 3و4. نسبت به پروردگارشان، خشيت دارند و از بدى حساب در دادگاه قيامت مى‏ترسند. 5. در برابر تمام مشكلات براى جلب خشنودى پروردگار صبر و استقامت مي ورزند. 6. نماز را بر پا مى‏دارند. 7. از آنچه به آنان روزى داده‏ايم در پنهان و آشكار انفاق مى‏كنند. 8. بوسيله حسنات، سيئات را از ميان مى‏برند. 3️⃣ گزینه 1 : تغيير سرنوشت در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيرِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ‏ يُغَيرِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم‏(11- رعد) خداوند اوضاع هيچ ملتى را تغيير نمى‏دهد، مگر آنكه در خود دگرگونى ايجاد كنند. اين جمله يك قانون كلى و عمومى را بيان مى‏كند، قانونى سرنوشت ساز و حركت آفرين و نيز هشدار دهنده! اين قانون كه يكى از پايه‏هاى اساسى جهان بينى و جامعه‏شناسى در اسلام است به ما مى‏گويد: مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كس در دست خود شما است و هر گونه تغيير و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها برمي گردد. 4️⃣ گزینه 1 : آدرس مهمي که همه به دنبال آنند الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنِ‏ُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنِ‏ُّ الْقُلُوبُ(28- رعد) کساني اند که ايمان آورده اند و دل‏هايشان به ياد خدا آرام مى‏گيرد. آگاه باشيد! که دل‏ها فقط به ياد خدا آرام مى‏گيرد. آيه در وصف کساني است که در آيه قبل آنها را «مَنْ أَنَابَ» ناميد يعني کسي که به سوي خدا بازگردد و رو به او کند. آرامش و آسايش دو عنوان جداي از هم هستند که در بين انسانهاي بيگانه با فرهنگ قرآن اين دو به يک معنا و يا به جاي هم گرفته مي شوند. آسايش مفهومي مرتبط با جسم و تن دارد برخلاف آرامش که با روح و جان در ارتباط است. 5️⃣ گزینه 1 : بخشیدن آسان نیست اما معجزه می کند (وَ یَدْرَۆُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ: و بدى را با نیكى مى‏زدایند) هیچ کسی قائل به این مطلب نیست که بخشیدن کسانی که شما را به نحوی ناراحت کرده اند و یا موجبات آزرده خاطر شدن شما را فراهم کرده اند، کار آسانی است اما برای کسب آرامش خودتان و برای فراهم کردن یک زندگی موفق توصیه می شود که دیگران را ببخشید زیرا شما لیاقت آرامش را دارید و باید برای بدست آوردن آن تلاش و کوشش کنید . بخشیدن دیگران در منطق قرآن کریم دو فائده مهم و اساسی برای شما در پی خواهد داشت : فائده اول اینکه شما به یک زندگی موفق و توأم با آرامش دست پیدا می کنید و فائده دیگر این که با گذشت و خوبی کردن شما در مقابل بدی دیگران ،دشمنی ها و کدورت ها از بین می رود. *