#نکتههای بیانات رهبری در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
✴️ ماه رجب ماه مبارکی است.
رحمت الهی، در سرتاسر این ماه،
در اختیار آحاد مردمی است که دلهایشان متذکّر به یاد پروردگار باشد.
✴️
بزرگترین نعمت خدا، یعنی بعثت، در این ماه اتّفاق افتاده؛ بعثت نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مبارکترین و بزرگترین عید
برای همهی بشریّت است، نه فقط برای مسلمانها.
✴️ شایستهترین عملی که انسان در این ماه انجام میدهد، شاید
استغفار است.
✴️
حتّی اولیای الهی، حتّی پیغمبر خدا، از مغفرت الهی بینیاز نیستند، این مغفرت به خاطر این است که
حقّ اطاعت و عبادت پروردگار را احدی نمیتواند به جا بیاورد.
✴️ دعاهایی که در این ماه از ائمّهی هدیٰ (علیهم السّلام) وارد شده است، دعاهای خوشمضمون و بلندمضمون و عالیةالمضامینی است؛
از اینها انشاءالله استفاده بشود.
✴️
امامت جمعه جزو سختترین کارها است و شاید کمترکاری به دشواری امامت جمعه باشد.
علّت هم این است که امامت جمعه،
هم باید رضای الهی را در نظر بگیرید، هم باید نفع مردمی و رضای مردمی را در نظر بگیرید.
✴️ «
نقش مردم» یعنی
اگر مردم نیایند سراغ آن کسی که خود را صاحب حق میداند و میخواهد مسئولیّتی قبول کند،
بر او واجب نیست دنبال آن حق برود.
✴️ حتّی کسی مثل امیرالمؤمنین، علیّبنابیطالب، اگر مردم با او نباشند، دُوروبَرش نباشند، میگوید من تکلیفی ندارم.
✴️ هر مقداری [هم] که ارزش ذاتی و وجودی و علمی و دینی کسی بالا باشد،
هیچ کس نیست که محتاج کمک مردم نباشد.
✴️
اگر مؤمنین به پیغمبر کمک نمیکردند، پیغمبر هم پیروز نمیشد. لذا اوّلین کاری که پیغمبر انجام داد، ساختن مؤمنین بود؛ مؤمن بسازد، مؤمن درست کند.
✴️ رسیدن به هدفهای اسلامی ــ حالا اسمش را بگذارید «نظام اسلامی»، در نهایت «تمدّن اسلامی» ــ جز با حضور مردم، جز با
توجّه و مبادرت مردم امکانپذیر نیست؛
باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند.
✴️ توجّه داشته باشیم که
مسئلهی «مردم» یک اصل اسلامی است، بدون آن کاری نمیشود کرد، به هدفها نمیشود رسید، به حیات نمیشود رسید.
✴️ نماز جمعه برای این است که
آن کسی را که در صحنه حاضر است، در صحنه نگه دارد؛ اگر چنانچه در این کار کُند است، او را تند کند، او را حرکت بدهد، او را راه بیندازد.
✴️ واقعاً میشود حکمت نماز جمعه را این دانست: اصل
حضور مردم، بعد،
ارتقاء و گسترش حضور مردم.
⁉️ «موعظه» یعنی چه؟
⏪ ما وقتی میگوییم «موعظه»، فوراً ذهنمان میرود به موعظهی اخلاقی و عرفانی و معنوی و مانند اینها. بله،
موعظهی اخلاقی مهمترین کاری است که باید انجام بگیرد، یعنی زیربنا است ،لکن مخصوص این نیست؛ ما
موعظهی سیاسی داریم،
موعظهی اجتماعی داریم.
✴️ اگر چنانچه شما برای مستمعِ خودتان قضایای آفاق را میخواهید بیان کنید، قضایای داخل کشور خودتان را به طریق اولیٰ باید بیان کنید؛
اگر فتنهای هست،
اگر توطئهای هست،
اگر مضرّتی هست،
اگر منفعتی هست،
اگر خدمتی هست،
اگر کاری هست که باید انجام بگیرد، کاری هست که زمین مانده است، کاری هست که به نفع مردم است و اطّلاعِ آن میتواند کمک بکند، باید به او اطّلاع بدهید و اینها را در خطبه بیان کنید.
✴️ ما در داخل جامعهی خودمان مسائلی داریم که جنبهی سیاسی ندارد، امّا برای جامعه
جنبهی حیاتی دارد؛ فرض کنید
↩️
مسئلهی زاد و وَلد یا
مسئلهی جوانی جمعیّت که یک مسئلهی حیاتی است.
↩️جوانها تا آنجایی که ممکن است،
در وقت خود و به موقع خود ازدواج کنند.
↩️
مسئلهی اسراف؛ یکی از مشکلات کشور ما الان مسئلهی اسراف است.
⚠️ در
آب اسراف میکنیم؛
⚠️ در
نان اسراف میکنیم؛
⚠️ در
بازماندهی غذا اسراف میکنیم؛
⚠️ در
وسایل زندگی، آنهایی که میتوانند اسراف میکنند؛
⚠️ در
برق اسراف میکنیم.
✴️ شما
فکر مخاطب را غنی میکنید؛ یعنی به او غنای فکری میدهید که بتواند
روی مسائل زندگیاش و مسائل جامعهاش درست فکر کند و کار کند.
✴️ موعظهی اخلاقی [هم] در جای خود، در نقطهی عالی قرار دارد که انسان احتیاج دارد به لطافت روحی، احتیاج دارد به تهذیب نفسانی.
✴️
استغفار هم فقط گفتن «استغفر الله» نیست. آن خطبهی نهجالبلاغه معروف است: اَ تَدری مَا الاِستِغفار [نهجالبلاغه، حکمت ۴۱۷]؛ استغفار چند شرط دارد،
استغفار چند جزء دارد، که آن استغفار حقیقی است.
↩️ یک مسئله،
مسئلهی نیازسنجی و مخاطبشناسی است.
✴️ شما که میخواهید صحبت کنید،
ببینید طرف به چه مطلبی نیاز دارد؛ مخاطبتان را بشناسید.
✴️ جوان امروز با واردات ذهنی عجیبوغریبی مواجه است که تا چند سال قبل از این هم نبود؛ انواع و اقسام حرفها، گفتها، در فضای مجازی و غیره.
باید بدانید این چه میفهمد، چه میخواهد، چه در ذهنش هست، چه سؤالی دارد؛ سؤال او را باید بشناسید.
...
ادامه در مطلب پایین ⬇️⬇️⬇️
✨✨✨✨✨
@farmanevali