🔰 نگاهی به فیلم نئوفمینیستی باربی محصول ۲۰۲۳ فیلم سینمایی باربی در تلاش است تا زندگی توأمان زن و مرد را بعنوان شریک زندگی و همسر به چالش بکشد و موفقیت زن را در استقلال از همسرش به تصویر درآورد. 🔹این فیلم، برتری و موفقیت زن را تا جایی ادامه می‌دهد که خالق هستی را یک «زن» معرفی می‌کند و حتی شخصیت باربی را نیز بی‌نیاز از خالق خود نشان می‌دهد. اما دلیل خلقت و راهکار ادامه‌ی زندگی‌ او از نظر عوامل فیلم، کسب درآمد و منفعت مالی عنوان می‌شود که مدیریت مالی آن را به مرد داستان می‌سپارد. 🔹فیلم برگرفته از تفکر دنیای غرب نسبت به زنانی است که در دنیای حقیقی به دنبال جایگاه و شأن اجتماعی و از دست رفته‌ی خود می‌گردند. زنانی که سعی دارند زندگی آزاد و به دور از نقش مادر و همسر و دختر بودن، داشته باشند. 🔹در مقابل اما دیدگاه اسلام وجود دارد که زن را نه ابزاری بدون اراده و اختیار در دست مردان می‌داند و نه سعی دارد او را در بند کشیده و کنترل کند. بلکه چنان ارزشی برای زنان قائل است که به او هویت والا می‌دهد تا نقش مادری و همسری را به درستی بپذیرد و در عین حال خود را بازیچه‌‌ی دست کسی قرار ندهد. 💠 زن در اسلام نه تنها از پذیرش عشق یک مرد دچار تزلزل هویتی نمی‌شود، که آن را بستری برای اعتلای شخصیتی خود می‌داند. 🔹او ترسی ندارد که مسئولیت تربیت و ساخت انسان دیگری را بپذیرد، و فرزند خود را به درجات بالای انسانی برساند. شخصی قوی و با صلابت است که در عین حال، زنانگی و احساسات لطیف خود را به زیبایی حفظ کرده‌. 💠 ارزش زن در اسلام به جسم زنانه و آرایش بی حد و حصر، یا حتی آراستگی لباس و اندام او نیست. بلکه ارزش او در استفاده‌ی درست از توانایی‌های جسمی و روحی برای ساختن جامعه‌ای تواناست. که این قدرت در نفی نقش‌های زنانه‌ی او در خانواده نیست، بلکه در پذیرش و فهم دقیق این مسئولیت‌هاست. 🔹اما تفکر فمنیستی غرب، زنان را افرادی ناامید و سرخورده و طغیانگر بار می‌آورد که برای بدست آوردن حقیقت وجودی خود مجبور به جعل واقعیت شده و راه را به غلط می‌پیمایند. ✍ هانیه‌سادات محمدی @farooq313