سوره 26. شُعراء آيه 192-196 👇👇 وَإِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ بِلِسَانٍ عَرَبِىٍّ مُّبِينٍ وَإِنَّهُ لَفِى زُبُرِ الْأَوَّلِينَ ✔️ترجمه والبتّه این (قرآن) فرستاده پروردگار جهانیان است. (كه جبرئیل) فرشته ى امین الهى آن را فرو آورده است بر دل تو، تا از هشداردهندگان باشى. (این قرآن) به زبان عربى روشن (نازل شده) و همانا (خبر) آن در كتابهاى (آسمانى) پیشین آمده است. ✔️نکته ها «زُبُر» از واژهى «زَبر» به معناى نوشتن و جمع «زبور» به معناى كتاب است. قرآن را ننگریم، زیرا:👇 الف: سر ى آن، «ربّ العالمین» است. ب: ى آن، «روح الامین» است. ج: آن، قلب پاك پیامبرصلى الله علیه وآله «قلبك» است. د: آن، بیدارى مردم «المنذرین» است. ه: زبان آن، و بلیغ «عربىّ مبین» است. و: بشارت آن، در كتابهاى پیشینیان، «زُبُر الاوّلین» است. حضرت اسماعیل، هود، صالح و شعیب علیهم السلام، به زبان سخن مىگفتهاند.(55) فرشته ى وحى داراى چند نام است: روح الامین، روح القدس، شدیدالقوى، رسولٌ كریم و جبرئیل. دلیل این كه به جبرئیل «روح» گفته شده، یا به خاطر آن است كه دین و روح مردم به واسطه ى او زنده شده، یا خودش موجودى روحانى است. 55) تفسیر منهج الصّادقین. ✔️پيام ها 1- قرآن وحى الهى است، نه شنیده ها وبافته هاى پیامبر. «اِنّه لتنزیل» 2- قرآن از دنیاى غیب به دنیاى شهود نازل شده است. «لتنزیل ربّ العالمین» 3- كسى كه وحى مىفرستد، همانى است كه تمام هستى را اداره و تربیت مىكند. (قوانین آسمانى با نظام آفرینش هماهنگ است) «لتنزیل ربّ العالمین» 4- نزول وحى، وسیله ى رشد واز شئون ربوبیّت است. «لتنزیل ربّ العالمین»☘️ 5 - سنّت الهى به استخدام واسطه هاست. «نَزَل به الرّوح الامین» 6- وحى الهى بدون كم و كاست نازل شده است. «نَزَل به الرّوح الامین» 7- قلب، مركز دریافت حقایق است. «على قلبك » 8 - تا از عمق جان چیزى را باور نداشته باشیم، نمىتوانیم هشدار جدّى بدهیم. «على قلبك لتكون من المنذرین»🌱 9- سنّت خداوند، فرستادن پیامبران براى انذار و هشدار است. «من المنذرین» 10- درمان غافل، با انذار وهشدار است. «من المنذرین» در قرآن، انذار بیشتر از بشارت آمده است.☘️ 11- تبلیغ باید روشن و با زبان مردم باشد. «عربىّ مبین» 12- بشارتِ قرآن، در كتب آسمانى پیشین آمده است. «زُبرالاوّلین» چنانكه بشارت آمدن پیامبر اسلام در تورات وانجیل بوده است. «یجدونه مكتوباً فى التوراة والانجیل»(56) 13- در برنامه ریزى و مدیریّت، زمینه را براى رشد و هدایت و فعالیّت آیندگان فراهم سازید. «زُبرالاوّلین» 14- مضمون و محتواى قرآن، در كتابهاى آسمانى پیشین بوده، ولى الفاظ آن بر قلب مبارك رسول خداصلى الله علیه وآله نازل شده است. «زُبرالاوّلین» 56) اعراف، 175. https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃