سوره 26. شُعراء آيه 218-223 👇👇👇 أَلَّذِى يَرَاكَ حِينَ تَقُومُ وَتَقَلُّبَكَ فِى السَّاجِدِينَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَن تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ ✔️ترجمه خدایى كه چون (به نماز) برمىخیزى تو را مىبیند. و حركت تو را در میان سجده كنندگان (نیز مىبیند). زیرا كه اوست شنوا و دانا. آیا شما را خبر دهم كه شیاطین بر چه كسى فرود مىآیند؟ بر هر دروغساز گنه پیشهاى فرود مىآیند. (زیرا این افراد) به سخنان شیاطین گوش فرا مىدهند و بیشترشان دروغگویند. ✔️نکته ها كلمه ى «اَفّاك» به معناى كذّاب و دروغساز است. در مورد قیام پیامبرصلى الله علیه وآله در آیه ى 218، یا مراد قیام براى نماز است، یا قیام براى انذار و تبلیغ. چنانكه امام باقرعلیه السلام فرمود: مراد قیام در مسئله ى نبوّت است. احتمال دارد مراد از آیه ى 223 این باشد: شیاطینى كه بر افراد فاسد نازل مىشوند، براى شنیدن اخبار آسمان گوش خود را القا مىكنند، گرچه با شهاب رد مىشوند. امام باقرعلیه السلام فرمود: مراد از جمله ى «تَقلّبك فى السّاجدین» آن است كه خداوند از جا به جایى تو در اصلاب نیاكان خداپرست تو آگاه بوده است.(72) از آنجاكه مشركان، نزول وحى را نزول شیاطین برحضرت مىپنداشتند، خداوند با قاطعیّت مىفرماید: شیاطین بر دروغسازان گنهكار نازل مىشوند نه بر پیامبر معصوم. بنابراین دو نوع نزول داریم: یكى نزول وحى از طریق فرشتهاى امین «انّه لتَنزیل ربّ العالمین نزل به الرّوحالامین» دیگرى نزول شیاطین بر افراد آلوده. «تَنزّل على كلّ اَفّاك اَثیم» 72) بحار، ج 15، ص3. ✔️پيام ها 1- خداوند با یادآورى نظارت خویش، از پیامبرش دلجویى مىكند. «یَراك...» 2- انسان در حال نماز مورد توجّه خاصّ خداوند است. «یَراك حین تَقوم» 3- سجده مهمترین ركن نماز است. «فى السّاجدین» 4- بر خدایى توكّل كنیم كه علاوه بر داشتن عزّت و رحمت، شنوا و آگاه است و حركتها و عبادتهاى مارا مىبیند. «توكّل على العزیز الرّحیم - السّمیع العلیم» 5 - در شیوهى تبلیغ، با سؤال كردن زمینهى توجّه و شنیدن را در مخاطبین زنده كنیم. «هل اُنبّئكم» 6- روحیّهها، ظرفیّتها و لیاقتهاى گوناگون، نزولهاى گوناگونى را به همراه دارد. «نَزَل به الرّوح الامین على قلبك - تَنزّل على كلّ افّاك اَثیم» 7- دریافت كنندهى وحى تنها یك دل است، دل پاك پیامبر «قلبك»، ولى دریافتكنندهى وسوسههاى شیطانى، هر دل آلودهاى است. «كلّ افّاك» 8 - بدتر از گناه، تكرار و عجینشدن آن با خُلق وخوى آدمى است. «افّاك اَثیم» 9- نشانهى گناهكار آلوده آن است كه گوش خود را در اختیار هر سخنى مىگذارد. «یُلقُونَ السمع» 10- دروغ، سرچشمهى بسیارى از گناهان و خطرناكتر از آنهاست و لذا قلب دروغساز، فرودگاه شیطان مىشود. «تَنزّل على كلّ افّاك اَثیم» https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃