✋پرورش احساس ✔️شاید اسم میرزا جواد آقای تهرانی را شنیده باشید؛ عالم بزرگی که مقام معظم رهبری از جبهه رفتن ایشان خاطره‌‌‌ای جالب نقل می‌‌کند: با‌ عصا. ایشان چند بار جبهه رفته. یکبار ایشان از جبهه برگشتند، آمدند تهران، می‌رفتند مشهد، با بنده ملاقات کردند. خدمت امام رسیدند. به من گفتند که من وقتی رفتم جبهه، دیدم بچه‌ها من را به چشم یک پیرمرد نگاه می‌کنند؛ گفتم نخیر از من هم کار برمی‌آید. بعد به من گفتند که پس شما پای خمپاره بیایید. آقای آقا‌میرزا جواد‌آقا را بردند پای خمپاره. ایشان گلوله‌ خمپاره را می‌انداختند توی خمپاره و پرتاب می‌شد و می‌خورد به دشمن. خب خمپاره‌انداز، خوب است دیگر! خمپاره‌زنی، یک کار رزمی، شما ببینید چقدر در روحیه این جوان‌ها اثر می‌کند؛ چه جانی به اینها می‌دهد. 🔻عالمی که خیلی عاشق رزمنده‌‌ها و شهدا در دوران دفاع مقدس بود؛ به همین خاطر اگر به مشهد رفته باشید، می‌‌بینید که اکثر علما داخل حرم دفن هستند، ولی این عالم آن‌قدر خودش را کوچک می‌‌دید که وصیت کردند مرا در گلزار شهدای مشهد در زیر پای شهدا با سنگی بدون نام و نشان دفن کنید. به گلزار شهدای مشهد اگر تشریف برده باشید، حتما مزار ایشان را پایین پای شهدا زیارت کنید؛ مزاری بدون هیچ نام و نشانی. 🔻در یکی از خاطرات از ایشان نقل می‌‌کنند که به شهید برونسی برای شفاعت ایشان در قیامت التماس دعا گفته بود. حتی در مورد ایشان نقل شده است: در جبهه يك نوجوان بسيجی خدمت ايشان ‌رسید و گفت: آقا بيائيد با هم يك عكس بگيريم. ايشان ‌می‌فرمايند: من به شرطی با شما عكس می‌گيرم كه يك قول به من بدهيد؛ قول بدهيد وقتی فرداي قيامت دست جواد را می‌‌گيرند كه به طرف جهنم ببرند، بيایيد و مرا شفاعت كنيد! آن جوان قول داد و بعد آقا با او عكس گرفت. 🔻چه اتفاقی افتاده است که عالم و عارف بزرگی مانند علامه آقا میرزاجواد آقای تهرانی؟رح؟ به یک بسیجی التماس دعا می‌‌گوید که مرا شفاعت کن؟! این ثمره حرکت یک جامعه طاغوتی به سمت جامعه توحیدی است. ✋رفتارسازی آن چیزی که از همه این بحث امروز ما مهم‌‌تر است و آیه قرائت شده اول جلسه آن را تبیین می‌‌کند، این نکته است: من و شما که از اول ماه مبارک رمضان پای درس قرآن باهم قرار گذاشته‌‌ایم که قرآن را زندگی کنیم و از این کتاب الهی درس ایمان، توحید و نبوت را مباحثه کردیم، در شکل دادن این نظام تربیتی، این جامعه توحیدی مد نظر انبیای الهی، این شرایط مساعد پرورشی که انسان با قرار گرفتن در آن به قله کمال و انسانیت می‌‌رسد، ما در وسط این هدف‌‌گذاری مهم الهی چه کاره‌‌‌ایم؟ چه نقشی داریم؟ چه وظیفه‌‌‌ای به گردن ماست؟ 🔻آیه مورد بحث امروز ما پاسخ این سؤال را می‌‌دهد. خداوند در سوره مبارکه حج، آیه 41 می‌‌فرماید: « ٱلَّذِينَ إِن مَّكَّنَّهُمۡ فِي ٱلأَرۡضِ أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلمَعرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلمُنكَرِۗ وَلِلَّهِ عَٰقِبَةُ ٱلأُمُورِ »»؛ همانان که اگر در زمین، قدرت و تمکّن‌شان دهیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌پردازند و مردم را به کارهای پسندیده وا‌‌‌می‌دارند و از کارهای زشت بازمی‌‌دارند، و عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست. 🔺این سخن خداوند به این معناست که من و شما علاوه بر برقراری ارتباط توحیدی قوی با خداوند بزررگ، در برپایی جامعه توحیدی اثرگذاریم. وقتی به واسطه عنایت پروردگار و تعالیم انبیای الهی خداوند به ما تمکّن حضور در جامعه توحیدی را داده و ما جزء «مَّكَّنَّهُمۡ فِي ٱلأَرۡضِ» هستیم در اینجا «أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلمَعرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلمُنكَرِ» به دنبالش می‌‌آید. 👌اقامه صلاة یعنی در جامعه توحیدی آنکه قرآن را زندگی می‌‌کند، نه‌‌تنها خودش اهل نماز است، بلکه جامعه اش را به این عمل عبادی مهم سوق می‌‌دهد. هم خودش اهل مسجد است، هم دیگران را به خانه خدا دعوت می‌‌کند. «وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ» یعنی در جامعه توحیدی، مؤمن حواسش به اقوامش، به رفیقش، به هم‌‌محلی‌‌اش، به همسایه‌‌اش هست. «وَأَمَرُواْ بِٱلمَعرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلمُنكَرِ» یعنی در جامعه توحیدی، مؤمن مراقب است؛ هم مراقب خودش هم اطرافیانش. مراقب است کسی محیط را خراب نکند؛ محیطی که قرار است در عبداللّه تربیت شود، به‌‌‌گونه‌‌‌ای به لجن کشیده نشود که عبدالشیطان تربیت کند. 🔸همین امربه معروف و نهی از منکر، شرایط مناسب در یک جامعه را به وجود می‌‌آورد. مسیر انبیا برای فراهم کردن شرایط مناسب، ایجاد کارخانه انسان‌‌سازی و شکل دادن جامعه توحیدی از امربه معروف و نهی از منکر می‌‌گذرد. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485