منبرک فاطمی
🔰درشب قدر ازخداوندمتعال چه باید بخواهیم: نکته: ✍ما مصلحت خودمون رو دقیق وکامل نمیدونیم پس بهترین دع
🔰جلسه بیستم تفسیر (آیه 35 و 36) 🔻پیروان حقیقی مکتب ابراهیم (ع) 🔺وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناً وَ اجْنُبْني‏ وَ بَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنامَ و ياد كن زمانى را كه ابراهيم گفت: پروردگارا، اين شهر (مكّه) را تحت مقرّراتى ويژه ايمن گردان و مرا و فرزندانم را از پرستش بت‏ها دور دار. 🔻رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثيراً مِنَ النَّاسِ فَمَنْ تَبِعَني‏ فَإِنَّهُ مِنِّي وَ مَنْ عَصاني‏ فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَحيمٌ 🔻 پروردگارا، آنها سبب گمراهى بسيارى از مردم شده‏اند. پس هركه از من پيروى كند و به آيينى كه آورده‏ام پاى‏بند باشد، او از من است، و هركه مرا نافرمانى كند از من نيست؛ با اين حال تو آمرزنده و مهربانى. ➕رفتارهای تبلیغی: 1. به نعمت امنیت در نظام اسلامی اشاره کرده و آن را بقیه کشورها مقایسه کنید. 2. تاکید کنید که ملاک پیرو راه امام خمینی بودن، رابطه نسب و خانواده نیست، پیروی حقیقی از مکتب امام خمینی است. در اين آيه و آيات بعد، به هفت دعاى سازنده‏ى ابراهيم عليه السلام در مورد خود و فرزندانش اشاره شده است؛ و شايد از همين روست كه اين سوره را ابراهيم عليه السلام ناميده‏اند. 🔻نعمت امنیت نخستين دعاى ابراهيم عليه السلام «امنيت» بود. اين نشان مى‏دهد كه نعمت امنيت شرط اول زندگى، سكونت و پيشرفت در يك منطقه است و اصولًا اگر در محلى امنيت نباشد همه‏ى نعمت‏ها، سرمايه‏ها و مغزهاى متفكر از بين مى‏روند. مقصود از امنيت در اين جا، امنيت تشريعى و قانونى است؛ يعنى خدا مقرر كرده كه همه‏ى انسان‏ها و حتى حيوانات در اين سرزمين در امان باشند؛ به طورى كه صيد كردن حيوانات و تعقيب مجرمان ممنوع است و تنها مى‏توان براى اجراى عدالت، آذوقه‏ى مجرمان پناهنده را بر آنان بست تا از آن بيرون آيند. 🔻بت پرستی قدیم و مدرن ابراهیم دعا می‌کند که خدایا من و فرزندانم را از پرستش بتان دور بدارد. این‌که انسان از پرستش بت‌ها دور باشد نیاز به قدرت الهی دارد و انسان باید دعا کند. اول انسان باید خودش از بت‌پرستی اجتناب کند بعد فرزندانش را اجتناب دهد. یکی از عوامل گمراه کردن مردم بت‌ها هستند مردم چون به آن‌ها عبادت می‌کنند به آن‌ها دل می‌بندد و آن‌ها را کانون توجه قرار می‌دهند خودبه‌خود باعث گمراهی آن‌ها می‌شود. هر چند ابراهيم عليه السلام و فرزندان او (اسماعيل و اسحاق عليهما السلام)، پيامبر و معصوم بودند، اما باز هم از خدا مى‏خواهد كه آنان را از پرستش بت‏ها دور نگه دارد. اين به خاطر تأكيد بر مسئله‏ى مبارزه با بت‏پرستى است. بت‏ها بسيارى از مردم را گمراه مى‏سازند؛ زيرا از طرفى برخى معبودان دروغين، هم‏چون فرعون و نمرود بودند كه مردم را گمراه مى‏ساختند و از طرف ديگر خادمان بت‏ها نيز با زينت كردن آنها و تشريفات خاص، مردم ساده لوح را مى‏فريفتند و به بت‏پرستى مى‏كشاندند. خطر بزرگ بت‏پرستى و شرك، پشت پا زدن بر خرد انسان است؛ چرا كه انسان خردمند به دنبال بت‏هاى بى‏اثر نمى‏رود و همين عقل‏زدايى است كه بت‏پرستان را از ايمان و ارزش‏هاى عالى دور مى‏سازد. سؤال: چگونه بت‏ها كه مجسمّه‏هايى از سنگ وچوب هستند، انسان را گمراه مى‏كنند؟ پاسخ: اولًا: بت‏ها هميشه جماد نيستند، گاهى انسان‏ها و طاغوت‏ها نيز بت مى‏شوند. ثانياً: مسأله‏ى هنر و زيورآلاتى كه همراه بت‏ها بود جاذبه داشت. ثالثاً: گاهى جهل سبب مى‏شود كه سنگ و چوب نيز ارزش پيدا كند. 🔻ضرورت پیروی از رهبران دینی معيار اساسى پيوند با پيامبران الهى پيروى از آنان است؛ يعنى اگر كسى از مكتب پيامبرى پيروى كند هم‏چون فرزندان اوست هر چند بيگانه باشد و اگر كسى از مكتب و دستورات پيامبر پيروى نكند و هم‏چون فرزند نوح شود، از خاندان او به شمار نمى‏آيد. در اين آيه ابراهيم عليه السلام معيار دين‏دارى را پيروى و مخالفت با خودش بيان مى‏كند؛ چرا كه او پيامبرى معصوم است و دستوراتش، فرمان‏هاى الهى است و از اين رو مخالفت با او مخالفت با خداست. نکته بعدی حضرت ابراهیم می‌فرماید اگر کسی از من پیروی کرد و از من است یکی از معیارهای صحت تبعیت از امام معصوم و رهبری در جامعه این است که انسان پیرو باشد ولی اگر کسی نافرمانی بکند و پیرو نباشد باید دنبال استغفار باشد که خداوند گناهان او را ببخشد.