❶تراث علمی دور از دسترس
(مصحف فاطمه)
مصحف فاطمه» که گاهی از آن با عنوان «کتاب فاطمه» و «صحیفه فاطمه» و... یاد می شود، در حیات حضرت زهرا(س)، با القاء و املای جبرئیل و به دست حضرت علی(ع) نگارش شده است.
در عظمت شگفت انگیز این منبع علمی روایتی از حضرت صادق (ع)نقل شده است که امام(ع) آن را به سه منبع علمی دیگر مقایسه میکند تا عظمت آن برای مخاطب روشن شود که آن روایت را به طور کامل نقل میکنیم
ابوبصير گويد: خدمت امام صادق(ع)رسيدم و عرض کردم: قربانت گردم، از شما پرسشی دارم، آيا در اينجا کسی (نامحرم) هست که سخن مرا بشنود؟ امام صادق (ع) پردهای را که در ميان آنجا و اطاق ديگر بود، بالا زد و آنجا سر کشيد، سپس فرمود: ای ابا محمد هر چه خواهی بپرس، عرض کردم: قربانت گردم. شيعيان حديث میکنند که پيغمبر (ص)به علی (ع) بابی از علم آموخت که از آن هزار باب علم گشوده گشت، فرمود: ای ابامحمد! پيغمبر(ص)به علی(ع) هزار باب از علم آموخت که از هر باب آن هزار باب گشوده میشد.
عرض کردم: به خدا که علم کامل و حقيقی این است. امام مدتی سکوت کردند سپس فرمودند: آن علم است ولی علم کامل نيست.
سپس فرمود؛ ای ابا محمد! همانا جامعه نزد ماست، اما مردم چه میدانند؟ جامعه چيست؟ عرض کردم: قربانت گردم جامعه چيست؟ فرمود: طوماريست به طول هفتاد ذراع پيغمبر (ص) املاء فرموده و با دستخط علی(ع)نوشته شده است ، تمام حلال و حرام و همه احتياجات دينی مردم، حتی جريمه خراش در آن موجود است، سپس با دست به بدن من زد و فرمود: به من اجازه میدهی ای ابا محمد؟ عرض کردم من از آن شمايم هر چه خواهی بنما آنگاه با دست مبارک مرا نشگون گرفت و فرمود: حتی جريمه اين نشگون در جامعه هست .
من عرض کردم به خدا که علم کامل اين است، فرمود: اين علم است ولی باز هم کامل نيست، آنگاه مدتی سکوت نمود. سپس فرمود: همانا جفر نزد ماست، مردم چه میدانند جفر چيست؟ عرض کردم: جفر چيست فرمود: مخزنی است از چرم که علم انبياء و اوصياء و علم دانشمندان گذشته بنی اسرائيل در آن است عرض کردم همانا علم کامل این است،، فرمود. اين علم است ولی علم کامل نيست، باز ساعتی سکوت کرد. سپس فرمود:
إِنّ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَةَ علیه السلام وَ مَا يُدْرِيهِمْ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ
همانا مصحف فاطمه نزد ماست، مردم چه میدانند مصحف فاطمه چيست! عرض کردم مصحف فاطمه چيست؟
فرمود مصحفی است سه برابر قرآني که در دست شماست به خدا حتی يک حرف قرآن هم در آن نيست.(۱)
(برخی علما گفته اند منظور امام از این فرمایش يعنی مطالبی که شما از ظاهر قرآن و تفسير آن میفهميد، در مصحف فاطمه نيست ولی از نظر تأويل و معنای باطنی قرآن که ما آن را میفهميم مصحف تفصيل قرآن است).
🔶
نظر علما بزرگ در مورد مصحف فاطمه
امام خمینی به عنوان یک فقیه، فیلسوف و مفسر قرآن کریم ، هم در سخنرانی و کلام شفاهی هم در وصیت نامه مکتوب از مصحف فاطمه تجلیل میکند؛
ایشان وقتی در مقام ستایش و بیان عظمت معنوی حضرت زهرا(س) سخن رانی می کردند اینگونه گفته اند؛
➖من راجع به حضرت صدیقه - سلام الله علیها - خودم را قاصر میدانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا میکنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روایت این است که حضرت صادق - سلام الله علیه - میفرماید: فاطمه - سلام الله علیها بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در این دنیا، بودند و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و جبرئیل امین میآمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض میکرد و مسائلی از آینده نقل میکرد. ظاهر روایت این است که در این 75 روز مراودهای بوده است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیای عظامدرباره کسی اینطور وارد شده باشد که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیهای که واقع میشده است، مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به ذریه او میرسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است.
➖ امام خمینی در وصیت نامه خود، مصحف حضرت زهرا علیهاالسلام را از افتخارات شیعه معرفی می کند و چنین می نویسد: «ما مفتخریم که ادعیه حیات بخش که آن را قرآن صاعد می خوانند، از ائمه معصومین ماست. مناجات شعبانیه امامان و دعای عرفه حسین بن علی و صحیفه سجادیه، این زبور آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم و صحیفه فاطمیه که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است، از ماست».
🔻 ادامه دارد 👇👇
@fatemi222