هدایت شده از کانال آیت الله توکل
متن خلاصه شدۀ شب اول محرم: شب اول محرم شنبه 17 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت (توبه) و مروری بر مباحث سال قبل ✅ سیر معنوی دارای منزلگاه هایی است که باید به ترتیب آنها را طی نمود: 1️⃣ منزلگاه توبه: که به معنای توبه از هر عملی است که انسان مرتکب شده و خداوند به آن راضی نبوده است. 2️⃣ منزلگاه یقظة: یقظة در لغت به معنای بیدار شدن است ولی در سیر و سلوک این معنا، مراد نیست زیرا انسان در منزلگاه قبلی که توبه می باشد بیدار شده است. یقظة به معنای این است که بعد از پشیمانی و توبه، سعی کنیم به فرمان خدا بر انجام یا ترک یک عمل مقید باشیم. 3️⃣ منزلگاه تخلیه: گناهان ما دارای علت و منشأ است و باید علت اقدام به گناه را شناخت و آن را از بین برد. در منزلگاه اول از خود گناه که معلول بود استغفار می کردیم ولی در اینجا باید از علت اقدام به گناه دوری کنیم تا اصلا کار به انجام گناه منجر نشود. به عنوان نمونه کسانی که غیبت می کنند منشأ این کار غالبا حسادت است که باید ابتدا آن را درمان نمایند. 4️⃣ منزلگاه تحلیه: یعنی باید در خود شرایطی ایجاد کنیم تا بتوانیم به هدفی که در نظر داریم برسیم. همان گونه که متخصص قلب باید درس هایی که مربوط به این تخصص است را فرا گیرد و متخصص مغز، درس های دیگری را انسانی که می خواهد به مقامات الهی دست یابد مطابق هر مقامی را که به دنبال آن است مقدمات همان را پیگیری کند و الا به نتیجه نخواهد رسید. 5️⃣ منزلگاه تجلیه: در این منزلگاه نتیجۀ زحماتی که انسان در طول سال انجام داده است را جمع آوری می کند. ✅ خداوند متعال، عالم دنیا را عالم اسباب و مسببات قرار داده است بنا بر این اگر می خواهیم به هر مقامی برسیم باید از اسباب مخصوص به آن استفاده کنیم و الا در بیراهه گام می گذاریم. به همین دلیل امام صادق ع در روایتی می فرماید: «أَبَى‏ اللَّهُ‏ أَنْ‏ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب‏؛ خداوند ابا دارد که کاری را بدون اسباب آن انجام دهد». 📌 این حالت در آیات متعدد قرآن منعکس است: 1️⃣ دو رکعت نمازی که شیطان انجام داد و شش هزار سال به طول انجامید علت شد با ملائکه همجوار گردد ولی سجده نکردن او بر آدم موجب خروج او از آن جایگاه و مبتلا شدن به لعنت الهی شد. 2️⃣ در سورۀ اعراف می فرماید اگر اهل آبادی ها ایمان و تقوا را رعایت کنند این علت می شود که ما برکات آسمان و زمین را بر آنها نازل کنیم ولی اگر آیات ما را تکذیب کنند این علت می شود که آنها را به بلا، نکبت و عذاب، بیماری و مصیبت مبتلا سازیم. 3️⃣ در سورۀ نحل خداوند از سرزمینی مثال می زند که دارای امنیت کامل بود و اضافه بر آن رزق و روزی از زمین و آسمان به شکل فراوان در آنجا نازل می شد. ولی آنها به نعمت های الهی کفران ورزیدند و این علت شد که خداوند هر چه خداوند داد پس گرفت و به جای آن قحطی و نا امنی را ایجاد کرد. 4️⃣ در سورۀ روم آمده است اگر گناه زیاد شود این کار علت می شود که انسان، آیات الهی را تکذیب کند و بعد آنها را به سخریه و استهزاء بگیرد. 👈 در روایتی از امام رضا ع می خوانیم هرگاه انسان گناهانی را مرتکب شود که بی سابقه بوده است و تا به حال مرتکب نمی شد خداوند هم برای او بلائی ایجاد می کند که تا به حال با آن آشنا نبودند. ❗️ اگر بخواهیم به مقامات بالا دست پیدا کنیم، اگر خودمان اهل فن هستیم بر اساس همان اقدام می کنیم و الا باید از کسانی که در این راه کار کرده اند یاری بطلبیم چرا که در غیر این صورت، عمری را به بیراهه می رویم و گاه فاصلۀ انسان با حق چنان زیاد می شود که اصلا مسیر حق را اصلا مشاهده نمی کند ✅ مطلب بعدی این است که اعمالی که انسان انجام می دهد به یک اعتبار، دارای سه اثر است: 🔷 اثرات تکلیفی همان عقاب و پاداش است 🔷 اثرات وضعی همان صحیح بودن و یا باطل بودن عمل است. 🔷 اثرات معنوی یعنی اگر انسان در مسیر درست حرکت کند نورانیتی در قلبش ایجاد می شود که او را به خدا نزدیک تر می کند و عمل باطل او را از خداوند دورتر. ✅ در اعمال گناه آلود چهار اثر وجود دارد که هر اثر کافی است انسان را زمینگیر کند ⛔️ گناه دارای ظلمت و تاریکی است. ⛔️ گناه دارای عفونت است. ⛔️در گناه آتش وجود دارد و اعمال خوب را آتش می زند. ⛔️ گناه موجب می شود در عقل انسان نقصانی ایجاد شود. ❗️کسی که با توبه، گناه را پاک کرد تفاوت بسیاری با کسی دارد که اصلا گناه نکرده است. دو جوان که هر دو دارای غرائز جنسی هستند و با گناه موجه می شوند اگر کسی به گناه آلوده شود و سپس توبه کند هرگز مانند کسی نیست که از همان ابتدا گناه نکرده است. البته در مورد ظلمت، تعفن و آتش گناه، انسان می تواند با توبه آنها را برطرف کند ولی در مورد نقصان عقل در روایتی از رسول خدا (ص) می خوانیم که فرمود: کسی که گناهی را مرتکب می شود، از او عقلانیتی زائل می شود که هرگز بر نمی گردد.