‍  ♨️ در محضر ثقلین | بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام 📖جزء۲۶ 💠«وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِلْمُوقِنِينَ * وَفِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ»(ذاریات ۲۰ و۲۱) 🔰در زمین برای اهل یقین نشانه هایی [بر توحید، ربوبیت و قدرت خدا]ست* و در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمی‌بینید؟! -----------------------------------------------‌ 🎤 راه تبلیغ و مردم تنها این است که مردم را با خدا آشنا کنید، راه آشنا کردن مردم با خدا این است که آیات خدا را برای مردم بخوانید 🌎 آیات خدا را در آفاق و در انفس را بر مردم بخوانید، حجب زائل و فطـرت‌ها بیدار می‌شود: «وَ فِي أَنفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ» 🪐 نظر در آیات سماوات و ارض قلب را با مبدأ آشنا می‌کند. 🫀 تفکر در خلقتِ خودِ این انسان باعث می‌شود بشر از غفلت خارج شود 🧠 تأمّل در ساده‏ترين تركيب بدن آدمى، براى ايمان به تقدير عزيز عليم كافى است؛ 🦷 مثلاً سه قِسم دندان، در دهان كار گذاشته: ثنايا جلو، انياب بعد از آن، طواحن كوچك بعد از آن و طواحن بزرگ در آخر دهان؛  ⁉️ اگر طواحن جلو و ثنايا و انياب به‏ جاى طواحن مى‏روييد، در بريدن و جويدن غذا، و همچنين نقش اين ترتيب در زشتى و زيبايى چهره چه اثرى به‏جا مى‏گذاشت؟! 👀 اگر ابرو به جاى آن كه بالاى چشم است زير چشم مى‏بود، يا سوراخهاى بينى به جاى اين كه رو به پايين است رو به بالا مى‏بود، چه مى‏شد؟! 🌲عمران و آبادى زمين از زراعت گرفته تا محكم‏ ترين بنا و ظريف‏ ترين صنعت، به سر انگشت انسان و روييدن ناخن از آن بستگى دارد. ⁉️ چه حكمتى است كه ماده ناخن را در غذاى آدمى فراهم، و با تشكيلات حيرت‏ انگيزِ هضم و جذب در عروق وارد مى‏كند، و آن را به سر انگشت انسان مى‏رساند، و براى تأمين غرض از خلقت آن، پيوند و ارتباطى بين ناخن و گوشت برقرار مى‏كند، كه جدا كردن آن دو از هم‌ طاقت‏ فرساست؛ و پس از تحصيل غرض دوباره آن دو را از هم جدا مى‏كند، كه ناخن به آسانى چيده شود؟! 🍔 عجب آن است كه در همان غذايى كه ماده ناخن با آن صلابت براى پويايى تهّيه شده، ماده شفّافى هم در كمال لطافت براى بينايى آماده شده، كه بعد از طىّ مراحل هضم و جذب به چشم برسد. ⛔️اگر در تقسيمِ رزقِ معلومِ اين دو، كار بر عكس مى‏شد، و ناخن از درون چشم مى‏روييد وآن مادّه شفاف به سر انگشت مى‏رسيد، چه اختلالى در نظام حيات بشر پيش مى‏آمد؟! ❇️ اينها نمونه‏اى از ساده‏ ترين آثار علم و حكمت است كه محتاج به دقت نظر نيست « وَ فِى أَنْفُسِكُمْ أَفَلاَ تُبْصِرُونَ » تا چه رسد به عميق‏ ترين اسرارى كه محتاج به تخصّص در تشريح و وظايف الاعضاء و موشكافى‏ ها به وسيله ذرّه‏بين‏ ها و افكار است: «أَوَ لَمْ يَتَفَكَّرُواْ فِى أَنْفُسِهِمْ¹». 📌۱. سوره روم، آيه ۸« آيا تفكّر نكردند در خودشان» 📚آشنایی با اصول دین، آیت الله العظمی وحید خراسانی ▫️ 🌙 @Fatemyeh_ValiAsr