❓ سوال ❓ کلیپی در فضای مجازی پخش شده که در ان شخصی روحانی بیان میکند که زنان نیز از حیوانات مثل اسب و گاو و‌‌..هستند و تنها برای استفاده مرد خلق شده اند .حیواناتی به شکل انسان تا مردها وحشت نکنند نظر استاد را در این مورد میخواستم جویا شوم ✅پاسخ✅ بسمه تعالی با تقدیم سلام و احترام چند نکته: 1⃣ این سخنرانی تقطیع شده.در اصل ایشان قصد نقد بخشی از بیان ملاصدرا در مجلد هفتم اسفار و شرح حاجی سبزواری در باب همین فراز را داشته اند.آن فرازی که صدرا در باب منافعی که خداوند در حیوانات آفریده سخن میگوید که البته حیوان در اینجا حیوان منطقی است که شامل انسان نیز میشود. 2⃣ قائل به عصمت صدرا نیستیم اما بیان آقای شیرازی جملات او را تحریف کرده است چرا که دقیقا صدرا بعد از بیان جملاتش همین آیه را که ایشان آورده می آورد و مضمون آن اینست که زن و مرد از یک جنسند پس اگر مرادش همانندی زنان و چارپایان باشد این حکم برای مردان نیز صادق میشود. 3⃣ مراد از حیوان در تعابیر صدرا حیوان منطقی است که شامل انسان نیز میشود بنابر تعریف انسان به حیوان ناطق.حیوان به این معنا جنس است وزن و مرد صنوف آن(التنویع باالفصل والتصنیف بالخاصة)و این معنا ترجمان منطقی آیه«خلق لکم من انفسکم»است. 4⃣ ضمیر«کم» در «خلق لکم»به تنهایی نشان دهنده مرد نیست بلکه مرجع آن اعم از مذکر و مؤنث است. 5⃣ اما اینکه حاجی سبزواری میگوید زنان به حیوان صامت نزدیکند ،اینجا حیوان صامت به معنای چارپایان زبان بسته نیست بلکه صامت در برابر ناطق است و ناطق یعنی اندیشنده بالقوه.پس مراد اینست که با اینکه زنان حیوان ناطق اند اما عنصر عقل مدرک کلیات و اندیشه در آنها کم رنگ است و البته به زعم حقیر این قضیه مانند بیان امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه در مورد زنان که «هن نواقص العقول » ،علی فرض صحت سند میتواند قضیه خارجیه باشد نه حقیقیه یعنی صرفا توصیف زنان زمان صدرا و صدرا سلام باشد که دچار استحمار و استحماق بودند نه زنان تمام دور انها به علاوه که برخی مردان نیز از این صفت نقص عقل بی بهره نیستند. 6⃣ علی فرض وارد بودن این اشکال بر صدرا با همین یک جمله نمیتوان بعد اورا از اهل البیت(ع)قضاوت نمود چرا که اگر با این یک فراز بعد او را نتیجه بگیریم نظر ما راجع به شرح اصول کافی او چه باید باشد؟ ملتمس دعا ملتمس دعا 🆔 @boorhan_fathi 📖کانال رسمی میثم فتحی در تلگرام 🔍کانال رسمی میثم فتحی در ایتا: https://eitaa.com/fathi_boorhan