بسمه تعالی تحدید العقل،تهدید الإعتزال(۴) (ردیه ای برگمانه حسن وقبح عقلی) 3️⃣براهین درون دینی: الف)برهان لزوم معرفت متقابل: عن ابی عبدالله(ع)قال: ‌«لیس لله علی خلقه أن یعرفوا و للخلق علی الله أن یعرِّفهم و لله علی الخلق إذا عرَّفهم أن یقبلوا» (برای خدا بر مردم حقی نیست که بشناسند بلکه برای مردم بر خدا است که به آنها بشناساند و چون به آنها شناسانید حقی است از خدا بر آن ها که بپذیرند) ✍️مراد از حق در ترجمه حقیر،همان ملازمه عقلیه است. ‌ب)برهان قبح عقاب بلا بیان(به زعم حقیر،بیان صحیح و نه أصح ؛استحاله عقاب بلابیان است): -نمونه قرآنی: «و ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» -نمونه روایی: ۱.حدیث حَجْب: عن ابی عبدالله:«ما حجب الله عن العباد فهو موضوع عنهم» ۲.حدیث رفع: «رُفع عن أمتی تسعة ... ما لا یعلمون ... » ۳.حدیث حمزة بن طیار عن أبی عبدالله: «إن الله یحتج علی العباد بما آتاهم...» ✍️مفاد تمامی این ادله این است که؛ خدا احتجاج و جزا نمی کند مگر این که ابلاغ کند. اگر P را جزا و احتجاج و Q را ابلاغ بدانیم می توان از «تعریف مگر این که » در منطق ریاضی این چنین بهره برد؛ ~P*Q = Q<—>P,P|—Q در واقع با توجه به این که احتجاج وجزا أعم از صواب و عقاب در شرع مقدس ثابت است،فثبت؛ابلاغ الهی. ✅ نکته: این سه دسته براهین برای این بود که معنای باید به معنای استلزام مشخص شود. و السلام علیکم و رحمة الله پایان نوشتار چهارم 🆔 @boorhan_fathi 📖کانال رسمی میثم فتحی در تلگرام 🔍کانال رسمی میثم فتحی در ایتا: https://eitaa.com/fathi_boorhan