بسمه تعالی یادداشتهای فلسفه منطق(Metalogic) «عدم امکان تعریف مفهومی» (بخش نخست) تردیدی نیست که لِمَ ،اعم از ثبوتی و اثباتی،همواره بعد از ما و هل مطرح میشود. بحث بر سر تقدیم و تأخر هل و ما نسبت به یکدیگر است. 💠تقدم هل بسیطه بر مرکبه: مفاد هلیات مرکبه،بررسی وجود و عدم صفتی در ماهیت است.مثلا در پاسخ هلیه مرکبه می آید: این شیئ دارای این صفت است. وفق قاعده فرعیه(ثبوت شیئ لشیئ فرع لثبوت المثبَت له)،تا موضوع قضیه محقق نباشد،تصدیقی که مفاد هلیات مرکبه است،نمی آید پس ابتدا باید تکلیف هلیه بسیطه روشن شود. 💠تقدم مای شارحه برهلیات بسیطه: مای حقیقیه نمیتواند بر هلیات بسیطه مقدم باشد چرا که مای حقیقیه،تعریف امر محقق است و با تحقق امری،تکلیف هلیه بسیطه آن روشن است اما به نظر، مای شارحه مقدم بر هلیه بسیطه باشد چراکه لازمه تقدم هلیه بسیطه،اینست که در قضیه؛ فلان شیئ وجود دارد،باتوجه به عدم تعریف موضوع قضیه،از محمول یا مفاد هلیه بسیطه اش سخن برود. حال،کلام در اینست که مفاد مای شارحه یا تعریف ،نه تنها مشکل،بلکه غیر ممکنست. ذاتی ماهیت،چگونه قابل درک است؟ خود ماهیت بما هو،یک مفهوم کلیست. تعریف ،فرع بر وجود سلسله انواع و اجناس است. ❓❓❓ حال آیا تکوین این سلسله، من العالی الی الدانیست؟ یعنی نقطه آغاز از مقولات و جنس الاجناس است ویا من الدانی الی العالی یعنی از نوع الانواع است؟ پس مسأله دو سویه دارد وبا ابطال طرفین،عنوان نوشتار ثابت میگردد. اما‌ محتملات: 1⃣بافرض آغاز از جنس الاجناس،پرسش اینست که جنس الاجناس که یک مفهوم کلیست،خود از کجاست؟ در پاسخ: الف)یا بدیهی است یعنی بدون مشاهده عینی وAbstraction(تجرید یا کلی سازی از جزئیات)،حاصل بوده است. 🔺اشکال:محالست ،چرا که حکم به کلیت،ملازم با لحاظ جزئیت است چه اینکه این سخن در مقولات نیز جاریست. ب)یا جنس و فصلش تعریف شده. 🔺اشکال:این فرض با فرض اصلی یعنی من العالی بودن معارضست چرا که وفق این فرض،سیر،من الدانی خواهد شد فهو باطل. پس سیر من العالی باطلست. پایان بخش نخست. 🆔 @boorhan_fathi 🆔کانال رسمی میثم فتحی در تلگرام کانال رسمی میثم فتحی در ایتا: https://eitaa.com/fathi_boorhan