بسمه تعالی
خلاصه جلسه اول: درس گفتار جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر: استاد حجه الاسلام والمسلمین عبدی«حفظه الله»
«مسئله معاصر» را می توان به دو نحو نظریه و قضیه تفسیر کرد و استعداد فقه امامیه را در حل هر یک بررسی نمود؛ البته فقه با تعریف مدرسی او برای حل مسئله معاصر به معنی قضیه مناسب است اما برای حل مسئله معاصر به معنای نظریه که مبتنی بر زیر ساخت، روش ، داده، ارزش، قلمرو، گزاره، شناخت، پویش و ایستایی است، باید به طرح حوزه فقاهت بپردازیم.
فقه مفرداتی (تناثری) و حل مسائل معاصر در حد نظریات، محتاج فقه ترکیبی است. فقه ترکیبی، پویا و فقه مفرداتی، ایستا است. فقه پویا در مقابل فقه ایستا است، نه فقه سنتی! فقه سنتی می تواند قرائتی ایستا و پویا داشته باشد. فقیه معاصر مشکلات را به مسائل تحلیل می کند واز استعداد فقه برای حل آن بهره می برد. علامه حلی«ره» در تحریرالاحکام و منتهی المطلب بر نقش انسان و منفعت در نیازمندی به علم فقه تاکید می کند و این آن چیزی است که مشکلات دو نظریه اصاله انسان و اصاله نفع در دنیای معاصر را می تواند معالجه کند و این استعداد فقه امامیه است در ناحیه اهداف، محقق شیخ محمد تقی آملی«ره» در مصباح الهدی، احکام شرعی را لطفی به احکام عقلی می داند و دو تفسیر مقدمیّت و تهیوء را در تفسیر لطف، ارائه می دهد و سید بحر العلوم«ره» در مصابیح الاحکام، فقه را سبب تکمیل قوای نفسانی انسان و تحصیل رحمت های ربانی می داند.