🔺 از فقه انقلابی تا انقلاب فقهی 🔺 💢 مبانی هستی شناسی و انسان شناسی فقه انقلاب/ تغییر وتحول جوهره فقه انقلاب اسلامی ✍حجت الاسلام حیدرهمتی؛ 🔹برپایه هستی شناسی صدرایی که از جمله پایه های فکری امام خمینی محسوب می شود جوهر عالم مادی مدام درحال دگرگونی وتبدیل از قوه به فعل است وضعیتی نفی می شود ووضعیت جدیدی حاکم می گردد نفی وضعیت ها تا رسیدن به تجرد ادامه می یابد هراثباتی در فرایند حرکت هویت نفی گونه دارد با نفی وضعیت های جاری که از یک حیث بالفعل واز حیث دیگر بالقوه است صورت های آتی فرصت بروز وتحقق می بابد . اصل تحول و دگرگونی که مابعدالطبیعه حکمت منعالیه را شامل همه ابعاد هستی از جمله طبیعت وانسان وجامعه می شود . 🔸از منظر آیت الله خامنه ای تحول در جوامع انسانی وبرای بشر سنت لایتغیر الهی است هیچ کس نمی تواند درمقابل تحول بشری بایستد امکان ندارد دیر یازود یکی پس از دیگری تحولات بشری اتفاق می افتد این راز مانده گاری وراز تعالی بشراست اصلا خدا بشر را این طور قرار داده است که ایستایی در طبیعت انسان نیست شاید یکی از فرق های انسان با بقیه اشیاء هم همین باشد .در بشریت تحول حتمی است .(18/8/1385) تحول وتغییر جزء جدایی ناپذیر وسنت لایتغیر عالم هستی است این تحول و صیروت دائم ماهیتی تکاملی ودر جهت حاکمیت حق دارد .( 18/8/1385)در بیانی دیگر فرموده اند : انقلاب یعنی تغییر بنیادین همه نهادهای اصلی زندگی جامعه(15/11/1381) انقلاب تغییر دهنده است دگرگون کننده است این دگرگون سازی فقط در سطح مناسبات اجتماعی نیست بلکه در درجه اول در لایه درون انسان ها ودهنیت هاست .اولین تغییر این جاداده می شود دردل ها (7/7/1387) 🔸برپایه این نوع نگاه ومنظر معرفتی به هستی شناسی روش فقاهتی متفکرین انقلاب اسلامی این گونه خواهد بود امام خمینی (ره) تذکری پدرانه به اعضای عزیز شورای نگهبان می‌دهم که خودشان قبل از این گیرها مصلحت نظام را در نظر بگیرند؛ چرا که یکی از مسائل بسیار مهم در دنیای پرآشوب کنونی نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم‌گیری‌هاست». ( دی ۶۷) «اما در مورد دروس تحصیل و تحقیق حوزه‌ها این‌جانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمی‌دانم. اجتهاد به همان سبک صحیح هست؛ ولی بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست؛ زمان و مکان دو عنصر تعیین‌کننده در اجتهادند. مسأله‌ای که در قدیم دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند. بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده واقعاً موضوع جدیدی شده است که قهراً حکم جدیدی می‌طلبد».( منشور روحانیت اسفند ۶۷) 🔺دگرگونی وتحول به سوی ایجاد تحول نقطه مرکزی فقه انقلاب اسلامی است با این منظر معرفتی چه مدلی از استباط رخ خواهد داد ؟ 🌐کانال فقه نظام ساز @feghheumanism