قُلْ إِنِّي لَنْ يُجِيرَنِي مِنَ اللَّهِ أَحَدٌ وَ لَنْ أَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً (22) إِلاَّ بَلاغاً مِنَ اللَّهِ وَ رِسالاتِهِ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها أَبَداً (23) سوره جن شاید استثنای آیه 23 این را برساند که تحصیل مؤمّن لازم است و مؤمن منحصر است در تبلیغ خدا و دین خدا -بنابر اینکه رسالات عطف بر الله باشد- چرا که به عنوان رسول این تبلیغ بر عهده من گذاشته شده است و یا اینکه مؤمّن منحصر است در امتثال آنچه از خداوند به من رسیده است از عقاید و توحید در وظایفی که مستتبع آن اند و امتثال شرایع او یعنی در فرعیات -بنابر اینکه رسالات عطف بر بلاغ باشد- و این معنا اختصاص به رسول الله ص ندارد و برای ایشان به عنوان یکی از عباد متوجه است و ادامه این آیه با این احتمال سازگارتر است. 1. آیا معنای دوم نافی برائت عقلیه است؟ (اثبات حق الطاعة) 2. امتثال از کجا استنباط شد؟