وَ حَكَى اللَّحْيَانِيُّ نِسْوَةٌ فُقَهَاءُ، و هي نَادِرةٌ. قَالَ ابنُ سِيدة: وَ عِنْدِي أَنْ قَائِلَ فُقَهَاءَ مِنَ العَرَبِ لَمْ يَعْتَدَّ بِهَاءِ التَّأْنِيثِ، وَ نَظيرُهَا نِسْوَةٌ فُقَرَاء.
تاج العروس ؛ ج19 ؛ ص72
وزن فعلاء برای مذکر است.
و لکریم و بخیل فعلا
کذا لما ضاهاهما قد جعلا
استعمالش برای جمع فعیلة در دو مورد نادر نقل شده است؛ یکی فقیهة و یکی فقیرة. توجیه ابن سیده هم زیبا است و می توان گفت که در فقاهت، جنسیت مورد توجه نیست و لذا تاء تأنیث الغا شده است و در فقر نیز طوری است که اصلا نداری و مسکنت برای زن متوقع نیست چون نفقه زندگی وی با مرد است و لذا به تاء تأنیث توجه نشده است و الله العالم.
#صرف ؛ نوادر جمع مکسر