📚 ♦️مذاق شارع فقه را نظام‌مند می‌‎کند. 🔹آیت‌الله سیفی‌مازندرانی همچنین با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره نساء که می‎فرماید «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ‌الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ‏ بَیْنَ‌النَّاسِ بِما أَراکَ‌اللَّهُ وَ لا تَکُنْ لِلْخائِنینَ خَصیماً» تصریح کرد: «لتحکم» یعنی حکومت بر مردم و «بین‌الناس» ظهور در اجتماع دارد. 🔹مراد در آیه شریفه، قوانینی است که جامعه را به سمت آنچه هدف از بعثت و خلقت و انزال کتب است، سوق می‎دهد. با توجه به اینکه اجتماعی‌بودن در متن آیه آمده، می‎توان گفت از این آیه، فقه نظام استنباط می‌شود. 🔹کسی که حکم بین ناس می‌کند، می‎خواهد نظام اجتماعی را به سمت هدف از انزال قرآن مجید سوق دهد. 🔹چنین اقدامی حتماً یک فقه نظام‎مند می‎خواهد. روایات و آیات، فقه را به معنای جامع گرفته‎اند. آنچه از کتاب و سنت استفاده می‌شود این است. 🔹اگر کسی شم و ذوق فقاهت داشته باشد، می‎داند در اذا حکم بحکمنا، حکم واقعی مقصود نیست، چون لایزال فقها در احکام اختلاف داشته‎اند. 🔹آیا ۶ حکم واقعی می‎توانیم در یک مساله داشته باشیم؟ اینکه می‎شود مصوبه؛ منتها هر کس حکم کند حجت است. 🔹این حکم بحکمنا یعنی علی نظره و رأیه و اجتهاده و علمه بالحکم. 🔹هر چه حکم کرد، کسی حق مخالفت با او ندارد. فرض کنید یک فقیه می‌گوید هلال ماه را می‎توان با چشم مسلح رویت کرد و امروز روز عید است. 🔹وقتی حکم کند، کس دیگر نمی‎تواند بگوید من این مبنا را قبول ندارم و رأی من چیز دیگری است. رأی تو محترم است، اما نه در جایی که فقیه دیگر در آن مورد حکم کرده باشد. مخالفت با حکم صادرشده جایز نیست. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1228 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net