📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت
🔸بخش 2
⚡️2. موقعیّت انسان در جهان. در میان موجودات این جهان، انسان از مواهب خدادادى و قابلیّتهاى خاصّى برخوردار است كه او را از دیگر آفریدگان، ممتاز میسازد مانند ظرافتهایى كه در ارگانهاى ظاهرى و درونى و بویژه در مغز و سیستم عصبى او بكار برده شده و توانشهاى روانى ویژهاى كه در سایر موجودات زنده، یافت نمیشود.
⚡️و در اثر همین ویژگیهاست كه میتواند در همهى پدیدههاى طبیعت تصرف كند و آنها را در راه تعالى خودش بکار گیرد. دادن این امتیازات به انسان، نوعى «تكریم»؛ تكوینى الهى است كه در قرآن كریم ، به آن اشاره شده است.
⚡️3ـ انسان بر سر دوراهى (بین دو بینهایت). نیروها و استعدادهایى كه خداى متعال به انسان، عطا فرموده سرمایههاى تكوینى و فطرى براى حركت وى بسوى هدف نهائى است.
⚡️ولى بكار گرفتن این مایههاى خدادادی، منوط به اراده و اختیار و انتخاب و گزینش خود اوست، و همچنانكه میتواند از این نعمتها حسن استفاده كرده با بهرهگیرى از آنها مسیر تكامل حقیقى را بپیماید و سعادت ابدى را بدست بیاورد.
⚡️همچنین میتواند با سوء استفاده از آنها در راه سقوط و انحطاط، قدم بردارد تا آنجا كه از حیوانات درنده هم پستتر شود؛ و شقاوت ابدى را براى خودش بخرد. از اینروی، میتوان مسیر انسان را بین دو بینهایت در نظر گرفت كه از یك سوى به كمال و سعادت بینهایت، صعود و عروج میكند.
⚡️از سوى دیگر به شقاوت و عذاب بینهایت، سقوط میكند؛ پس ارزش و كرامت نهائى انسان، در گرو انتخاب راه تقوى است؛ و طبعاً همهى انسانها داراى ارزش مطلق و یكسانى نخواهند بود. بلكه اهل ایمان و عمل صالح، داراى ارزش مثبت، و اهل كفر و عصیان داراى ارزش منفی، و هر یك داراى مراتب مختلفى خواهند بود.
⚡️4ـ هدف از آفرینش انسان (كمال نهائی). انسان با ویژگیهاى خاصّ خودش براى این، آفریده شده كه مسیر تكامل را با ارادهى آزاد و انتخاب آگاهانه بپیماید؛ و لیاقت درك فیوضات خاصّى كه در سایهى حركت اختیاری، افاضه میشود را پیدا كند و به مقام قرب الهى كه توأم با سعادت جاودانى است برسد.
⚡️ولى چون این سیر و حركت باید بصورت اختیارى انجام گیرد ناچار باید مسیر دیگرى در جهت مخالف آن، وجود داشته باشد كه به شقاوت و عذاب ابدی، منتهى گردد.
⚡️5ـ دنیا مقدّمهى آخرت است. با توجّه به هدف آفرینش انسان، روشن میشود كه زندگى وى در دنیا، یك دوران محدود و مقدّماتى براى خودسازی، و پرورش دادن و بفعلیّت رساندن استعدادهاست كه نتیجهى ثابت و ابدى آن، در عالم آخرت، ظاهر میگردد.
⚡️و در صورتى كه بشر، در این دنیا جهت كمال را انتخاب كند به دار نعمت و رحمت ابدی؛ و در صورتى كه جهت ضد آن را برگزیند به دار عذاب و هلاكت جاودانى خواهد رفت. و به تعبیر قرآن كریم، جهان دنیا «دار آزمایش»؛ است تا نیكوكاران از تبهكاران، متمایز شوند و هر یك در عالم آخرت به آنچه سزاوار آنند برسند.
ادامه دارد...
✍علامه مصباح یزدی
#تعلیم_و_تربیت
#علامه_مصباح_یزدی
🆔
@fekrat_net