📌اسلام شیعی و اسلام سنی در اسلام نداریم. تشیع و ولایت باطن اسلام به معنای واقعی کلمه است. آن‌ها در مقابل بحث نژادی هانری کربن که تشیع را به مثابه امتداد ایران باستان و به‌عنوان امتداد زروانیزم و زرتشتی‌گری می‌بیند بحث دیگری را ایجاد می‌کنند. اگر بخواهیم دهه ۹۰ را صورت‌بندی کنیم، این دهه احیا و بازسازی جریان نوباستان‌گرایی است که تلاش می‌کند با جریان مذهبی یا ملت یک تقریب ایجاد کند. برخی کارگزاران نظام نیز در ساختار کلی نظام به این تقریب دامن می‌زنند؛ یعنی بزرگترین جایزه علوم انسانی اسلامی به آثار آقای سیدجواد طباطبایی اهدا می‌شود! 📌ایران کشور مهمی در منطقه و در جهان است؛ اما اگر بخواهد در این نقطه از جهان و در این عصر تأثیرگذاری داشته باشد صرفاً با اتکای بر ایدئولوژی نمی‌تواند تأثیرگذار شود. باید ابزارهایی در اختیار داشته باشد. به‌عنوان مثال ابزاری مثل ابزار نظامی و ابزار اقتصادی اهمیت دارد. روسیه قدرت نظامی را در اختیار دارد؛ اما قدرت اقتصادی‌اش ضعیف است. روسیه یک چیزی ندارد و آن نیز استقلال معنوی است. آن‌ها از نظر هویت، یک هویت چند پاره‌ای پیدا کرده‌اند. پوتین در این دوران تلاش می‌کند به سمت نومحافظه‌کاری پیش برود و یک هویت مستقل روسی شکل بدهد. 📌روشنفکران و دانشگاهی‌ها در عصر دولت‌ملت دائم بر طبل انفکاک می‌کوبند و تلاش می‌کنند مرزهای هویتی را مشخص کنند. برای مثال وقتی آقای اسلامی ندوشن در روزهای اخیر فوت کرد همه از چپ و راست از او تجلیل می‌کنند. من نمی‌گویم که تجلیل نکنید ولی اسلامی ندوشن چه نسبتی با ایدئولوژی امت اسلامی دارد؟ دقیقاً برخلاف آن است؛ ولی چون بر زبان فارسی و هویت ملی که رنگ و بوی شیعی و اسلامی نداشته باشد تأکید می‌کند، حمایت شد. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net