#گزیده
💢جایگاه عقل کاشف و نسبت آن با وحی
📌با تبیین اجمالی دیدگاه علامه، میتوان به ثمرۀ مهم این مبنای علامه در بحث از تفسیر قرآن پرداخت. شرح این ثمره به این صورت است که بیان میشود از آنجا که عقل در جایگاه کشف قرار دارد؛ زمینهای برای هماهنگی میان عقل و وحی به شکل قوی و حداکثری فراهم میشود. این مطلب را میتوان در ضمن دو مرحله نشان داد:
📌مرحله اول به این صورت است که بیان میشود: توافق عقل و وحی، نوعی توافق بنیادین و مبنایی است؛ زیرا که جایگاه وحی نیز همانند عقل، جایگاه کشف است. امری که مورد تأکید علامه است و در مقدمه المیزان این مطلب به شکل مکرر بیان میشود که وحی، نور و تبییان هر چیزی است؛ بنابراین کارکرد عقل و وحی به شکل مبنایی، هماهنگ با یکدیگر است.
📌مرحله دوم این است که وحی در مقام کشف حقایق، با محدودیتها عقل در فهم و شناخت هستی مواجه نیست و بنابراین نوعی برتری نسبت به عقل پیدا میکند به گونهای که عقل میتواند در پرتو وحی، رشد کند و توافق وحی و عقل منجر به شکوفا شدن گنجینهها و دفینههای عقل میشود: آنچنان که در نهجالبلاغه بیان میشود: «لیثروا لهم دفائن العقول» و این ثمره یکی از وجوه اصلی امتیازات المیزان از سایر تفاسیر است و از همین رو دیده میشود که در تفسیر المیزان – که تفسیر قرآن به قرآن است- نه تنها عقل و مباحث فلسفی کنار گذاشته نمیشود؛ بلکه در چارچوب این اسلوب تفسیری مباحث فلسفی به شکل عمیقتر مطرح و تبیین میشود.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔
@Fekrat_Net