♦️ 🔰 🔻(بخش دوم) 🔹توصیه بنده به مخالفان علم دینی این است که در انکار این دیدگاه عجله نکنند و در تحقق تفاهم آن تلاش نمایند. 🔹دیدگاههای علم دینی با دقت مطالعه شود و از تلاش نه تنها سی ساله بلکه حدود هشت دهه متفکران جهان اسلام مانند فاروقی و عطاس و نصر و گلشتی و جوادی آملی آگاهی یابند. 🔹گاهی برای نفی علم دینی به بی نتیجه بودن آن در سی سال اخیر تمسک میشود. حال باید پرسید مقصود از بی نتیجه بودن چیست؟ 🔹آیا مقصود، بی دلیل بودن ادعای علم دینی است که هذا اول الکلام بل بی دلیل خواندن علم دینی فاقد دلیل است. 🔹اگر مقصود از بی نتیجه بودن علم دینی یعنی بی توجهی نخبگان علمی بدان است که کاملا ناصحیح است چون نخبگان متعددی از حوزه و دانشگاه هم باور به علم دینی دارند و هم تحقیقات متنوعی در حوزه علوم انسانی و پزشکی با این رویکرد نگاشته اند. 🔹برخی معتقد به جبر اجتماعی و تاریخی و استحاله تغییر جامعه مدرن هستند و از اینرو علم دینی را بی فایده میدانند و لکن انقلاب اسلامی نشان داد که تغییر ممکن است و نیز تاریخ علم و جامعه از سیر تغییر تدریجی علم و جامعه خبر میدهد. 🔹جریانهای در کشور نمیتوانند علم دینی را باور کنند در نهایت شاید از تکنولوژی با رویکرد دینی سخن بگویند و اما جریانهای اسلام گرا اگر تابع هایدگر و فردید باشند؛ تحقق علم دینی در مدرن را ممکن نخواهند دانست و تتها جریان عقلانیت اسلامی میتوانند پرچم علم دینی را به دست گیرند. 🔹برخی از تفکیکیها بنده را بجهت پذیرش وجود رابط، کافر و عده ای از فردیدیها به خاطر دفاع از مبانی اسلامی، کلامی و اهل جدل و گروهی از روشنفکران بدلیل دفاع از علم دینی، آخوند حکومتی مینامند؛ هر چه میخواهند بگویند همه این حرفها و این کمترین که طرفدار حکمت اسلامی است فدای یک تار موی ولیمان. 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/613 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net