عناوین مهم سخنان استاد پارسانیا در محفل دوم فکرت 1️⃣ اگر می‌شنویم که ائمه طاهرین(ع) تقیه می‌کردند، منظور صرفاً تقیه‌ی سیاسی و تقیه‌ی خوف نیست؛ بلکه بخشی از آنها تقیه‌ی معرفتی بوده است. 2️⃣ خود انقلاب اسلامی برای رفع یک انسداد ایجاد شد و الا اگر مسیر باز بود نیازی به انقلاب نبود؛ بلکه انقلاب آمد که چیزی را بشکند. انقلاب ساختاری سیاسی را در هم ریخت. 3️⃣انقلاب اسلامی این نبود که عده‌ای قدرت نظامی داشته باشند؛ بلکه عده‌ای قدرت معرفتی و فرهنگی داشتند و این، یک قدرت سیاسی تولید کرد. 4️⃣ وقتی این علوم (تجربی) وارد می‌شد پا‌به‌پای آن روح و جان فلسفی و معرفتی آنها هم وارد می‌شد. وقتی‌که علوم مدرن، سلطان حوزه‌های کاربردی و روزمره‌ی ما بودند؛ مانند پزشکی. چاره‌ای جز پذیرش نبود. 5️⃣ ما باید به نحوی این نظام را شناسایی می‌کردیم و یک تعامل جدی گفت‌وگو بین معرفت فرهنگی و تاریخی خودمان با معرفت وارداتی انجام می‌دادیم. 6️⃣ ما تعامل پیچیده‌ای برای فهم عاملیت مدرن نیاز داشتیم. 7️⃣ما چهل سال است که با انسدادها مواجه هستیم. اصلاً انقلاب آمد تا انسدادها را بردارد و الا اصلاً حرکت انقلابی لازم نبود. دائماً این رفع انسداد در صورت‎های مختلفی وجود دارد 8️⃣ شورای انقلاب فرهنگی یک مجموعه‌ی سیاست‌گذارانه است. اگر هم عملیاتی انجام می‌دهد نوعی عملیات قراردادی از سنخ سیاست‌گذاری است؛ یعنی مستقیماً و اولاً و بالذات در خط هیچ‌کدام از این قوای سه‌گانه نیست؛ 9️⃣ سند مربوط به نظام علمی کشور که نقشه‌ی علمی ایران را نشان می‌دهد، شکل گرفته و ستاد مربوط به آن به‌وجود آمده است؛ اما در ذیل این سند ابتدا که کار شد، علوم انسانی هم قرار گرفت. 🔟 چالش در حوزه‌ی علوم انسانی چیزی نیست که بتواند(در کشور) به سرعت به سوی اجماع برود. 0️⃣1️⃣من در دانشکده‌ی فنی درسی داشتم. به دانشجویان دانشکده‌ی فنی گفتم نشست آقای نقیب العطّاس کلاس ما است. همه با هم در سخنرانی ایشان شرکت کردیم. 1️⃣1️⃣نقیب العطّاس در تحلیل اینکه چطور مالیایی‌ها مسلمان شدند گفت: مسلمانان توانستند از طریق ارتباطات تجاری، تعدادی از مفاهیم پایه‌ی فرهنگی را به فرهنگ مالیایی منتقل و مستقر کردند و همین موضوع کافی بود برای اینکه فرهنگ اسلامی در جامعه‌ی مالیایی گسترش پیدا کند. 📥 متن کامل گزارش در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net