🌕
تاریخ «انقلاب مشروطه» ابزار عبرت است
🔅 کارشناسان دومین برنامه
#عصر_پرسش مطرح کردند:
▪️کاوندی: باید از تجربه تاریخی مشروطه برای حل مسأله خودمان در حال حاضر کمک گرفته شود و دو نظام سیاسی آن دوران یعنی
نظام سیاسی مرحوم نائینی و الگوی
شیخ فضلالله نوری مورد بررسی قرار گیرد.
▪️متقیان: چون در موقعیت حصول قدرت هستیم و نظر مرحوم نائینی مبتنی بر اقتضای زمانه است؛ نمیتوان از
مشروطه و راهکار استفاده کرد.
▪️کاوندی: در تجربه تلخ مشروطه نه نظریه مرحوم میرزای نائینی و نه اصل تراز شیخ محقق نمیشود و علت آن این است که سرمایه ما بیش از این بود و استفاده نشد.
▪️متقیان:
#شورای_نگهبان مطلوب ما نیست چون در شرایط انفعال شکل گرفته است و نظام سیاسی سنتی مدرن امروزه که امروزه شکل گرفته هیچ نسبتی با
اسلام ندارد.
▪️ کاوندی: الگوی شیخ فضلالله این بود که میخواست مجلسی را تحت مدیریت در بیاورد که شاه را مدیریت میکرد و در واقع بنا بود کل نظام سیاسی مدیریت شود.
▪️متقیان: طرح اولیه اسلامی آن زمان،
#عدالت_خانه بود و فقیه با یکسری ظلمهایی مواجه میشود و مراجعه میکند به اندیشه دینی و ظرفیت فقهی خودش و به این ضرورت میرسد که یک عدالتخانه ای تشکیل شود که ضمانت اجرایی داشته باشد و شاه و رعیت در آن یکسان باشند.
▪️کاوندی: تلاش میزای نائینی و رنج شیخ فضلالله اثری نداشت چون میرزا همه سرمایه و
تراث فقهش به امضای شرایط ختم شد و
حوزه علمیه نحف از هم پاشید و علت آن مشروطه بود.
▪️متقیان: در مشروطه سه جریان وجود داشت،
سلطنت که تحت نفوذ روسیه بود،
علما و
روشنفکران که
قدرت اجتماعی نداشتند و از مشروطه به این طرف و از وقتی علنا از مهاجرت کبری به تهران باز میگردند تاریخ ایران است. برای انقلاب کردن، نیاز به
مردم و
روحانیت است ولی مردم تحت تاثیر جماعت
انگلیس واقع میشوند و باید این مساله آسیبشناسی شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |
فکرت | مدرسه فکرت