🔸قلم صفایی حائری(ره) هر کدام از اتفاقات زندگانی حضرت محمد مصطفی(ص) را یک خیر بزرگ و ساری معرفی میکند. اما چرا؟ چون در تمامی آنان بر «رب العرش العظیم» تکیه داشت تا در پس آن به هدایت جامعه جاهلی زمان خود بپردازد. بهعبارتیدیگر تفسیر کوثر با «برخورد مناسب رسول در هدایت، غنا، بینیازکردن، تسلط، عزت، امن، اعتماد، توحید، عبودیت، رسالت، استقامت، تربیت، جمعآوری، هجرت به حبشه و مدینه و هجرت رسول و مدینه الرسول» معنا پیدا میکند.
🔹 مسالهای که در زندگانی خمینی کبیر هم دیده میشد. زیرا ایشان همانند پیامبر اسلام (ص) از درون یک فضای تاریک و غمبار عَلمی را بهدست گرفتند که کار هر کس نبود و او توانست با کمترین امکانات بهترین نتایج را کسب کند. حال سوال اینجاست که منظور از کمترین امکانات چیست؟
🔸 صدای آیتالله خمینی در شرایطی به اغلب مردم میرسید که نفوذ خارجی در عالیترین سطح قرار داشت، جوانان بیشتر در چنددستگی گروههای سیاسی حرکت میکردند، شاه اعتراضات را با شدیدترین وجه ممکن سرکوب میکرد و دایره دیکتاتوریاش در حال تکمیل بود. حال سوال اینجا مطرح میشود که روحالله چگونه صدای خود را به ایران رساند؟
🔹 من بهترین پاسخ را در کلام کتاب "کوثر، چشمه جاری" یافتم، و آن «زاویه دید و زاویه برخورد» امام خمینی(ره) به شرایط و حوادث بود که مرحوم صفایی حائری درباره آن مینویسد:
«زاویه دید و زاویه برخورد تو در ذهنیت و در عمل تو میتواند تو را بهرهمند سازد و از ترسها و حسرتها تو را نجات بخشد. آنچه در پیروزی، شکست را شکل میدهد و آنچه از شکست، آموزگار پیری میسازد همین موضعگیری مناسب و برخورد صحیح و کوثر الهی است. کسی که در پیروزی، به غرور و تجاوز گرفتار میشود، شکست خورده و کسی که در شکست به ضعفهای خود و قدرتهای حریف فکر میکند و برنامه میریزد، پیروز شده است.»
مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت»
📮
فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب |
ایتا |
تلگرام |
اینستاگرام