افتضاحات صوفیه 🔻 قسمت (چهارم) 4️⃣ ♦️ ابن جوزی می گوید : واین کلام قبیحی است چون مفسرین اتفاق نظر دارند که فاتحه اولین سوره ای نیست که نازل شده است . ودر مورد (آمین ) می گویند: یعنی به سمت تومی آییم . 🔷 ابن جوزی می گوید: واین کدام قبیحی است چون آمین از ریشه (ام) نیست اگر این طور بود باید میم مشدد میشد و درباره این سخن خداوند : گناه (وإن يأتوكم أساری، بقره /(۸۵) ترجمه ولی اگر اسیران نزد شما بیایند ) مى:گوید: ابو عثمان گفته یعنی (اساری )غرق شدگان در و واسطی گفته : غرق شده گان در رؤیت افعالشان و جنید گفته اسیران در اسباب دنیا آنها را باقطع علائق آزاد کنید . 🔶 می گویم این آیه در وجه انکارو مذمت آمده و معنایش اینست که شما اگر آنان را اسیر کردید فدیه داده و آزادشان می کنید و اگر با آنان جنگ کردید آنان را می کشید. و اینان طوری آیه را تفسیر کرده اند که مقتضای آن مدح و ستایش می شود. و محمد بن علی می گوید: ( يحب التوابين، توبه کاران را دوست دارد. (بقره/۲۲۲) 🔷 توابين یعنی کسانی را که از توبه خود توبه کرده اند و نوری درباره این آیه ( یقبض ويبسط ، خداوند روزی بندگان را محدود و گسترده می سازد. (بقره/٢٤٥) می گوید: قبض می کند با او و بسط می کند برای او. و درباره این آیه (ومن دخله كان آمنا ، هر کس داخل آن حرم مکه شود در امان است.(آل عمران/۹۷)گفته یعنی از نجواهای نفس وازوساوس شیطان در امان است . 🔶 و این نهایت قبحات است چون لفظ آیه لفظ خبر است و معنایش امر است و تقدیرش این چنین است که هر کسی داخل حرم مکه) شد اورا امان بدهید . و اینان آن رابر لفظ خبر معناکرده اند تازه تفسیرشان با واقعیت مطابق نیست چراکه بسیاری داخل حرم می شوند وازنجواها ووسوسه ها در امان نیستند. 🔷 درباره این آیه ( ان تجتنبو ا كبائر ما تنهون عنه)، اگر از گناهان کبیره ای بپرهیزید که از آن نهی شده اید. (نساء/۳۱) . گوید: ابو تراب گفته: منظور ادعاهای فاسد است . (والجار ذي القربي ) سهل می می گوید. منظور قلب است و(الجار الجنب ) منظور نفس است. 🔶 و(ابن السبيل ، والجار ذى القربى والجار الجنب والصاحب بالجنب وابن السبیل همسایگان خویشاوند و همسایگان بیگانه و همدمان ومسافران.(نساء/٣٦) منظور جوارح است و در باره این آیه ( وهم بها ، يوسف قصد او کرد (یوسف/٢٤) می گوید: ابوبکروراق گفته است : هر دو هم(میل) برای زن بودویوسف به او هم میل نکرد. 🔷 می گویم : این خلاف است . و در باره این آیه (ماهذا بشراً، این آدمیزاد نیست. (یوسف/۳۱) محمد بن علی میگوید : این فرد اهلیت نداردکه ادعای مباشرت کند. زنجانی می گوید رعد: یعنی جیغ ملائکه و برق: آتش بالهایشان وباران گریه شان است و درباره این آیه (فلله المکر جمیعا، طرحها و نقشه ها همگی از آن خداست. (رعد/٤٢)۰ حسین می گوید: مکری آشکار تر از این نیست که حق با بندگانش مکر کرده که وعده داده آنها راهی به سوی او دارند یا برای حادث با قدیم اتصالی است. 🔶 ابن جوزی می گوید و هر کس در این سخن تأمل کند می فهمد که کفر محض است چون اشاره به این دارد که انگار آن مانند شوخی و بازی است ولي اين حسين همان حلاج معروف است و این گونه سخن گفتن به او می آید . و درباره (لعمرک، به جان تو سوگند (حجر/۷۲) ) می گوید: به آبادانی سرت به وسیله مشاهده ما. 🔷 می گویم تمام کتاب از همین جنس است و من می خواستم که بسیاری از این نمونه ها در اینجا بیاورم ولی دیدم که وقت برای نقل سخنانی که یا کفر است و یا اشتباه و یاهذیان، ضایع می شود و اینها از جنس همان چیزهایی است که از باطنیه نقل کردیم. 🔶 هر کس میخواهد به مطالب کتاب پی ببرد اینها نمونه هایش است و هر کس بیشتر می خواهد بداند به خود کتاب مراجعه کند. ( تلبیس ابلیس(ص333و3332) ♦️ و این چیزیکه امام ابن جوزی گفته فقط نمونه ای از تأویل صوفیانه در اوایل کارشان است و اگر بدنبال تأویلات باطنی خبیثی که بدست متصوفه نوشته شده است بگردیم دهها جلد از امثال این هذیانها و اختراعات و نسبت دادن های بدون علم به خداوند متعال جمع می کنیم که آنان گمان میکنند از معانی حقیقی قرآن است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻