خیر و شر در طومارهای بحرالمیت و عقاید ایران باستان 🔻 قسمت (پنجم) 5️⃣ ♦️ ملک عبری و آنجلوس" یونانی دو اصطلاحی هستند که به پیام آورانی (فرستاده ها) اشاره می کند . 🔷 آنها میان انسانها و خداوند قرار دارند در دورهٔ معبد دوم، پیام آوران الهی با دیگر موجودات آسمانی مانند سرافیم که موجوداتی مقدس اند یکسان در نظر گرفته شد و جایگاهی برابر یافت با این ،برابری فرشته به خودی خود موجودی آسمانی به شمار می آید که با انسانها در تماس است. 🔶 فرشتگان نقش بارزی را در طومارهای بحرالمیت ایفا می کنند که این موضوع در دیگر آثار یهودی دورۀ معبد دوم نیز نمود یافت تا جایی که يوسفوس نقل می کند: «اسنی ها در حفظ و پنهان نگه داشتن نام فرشته ها بسیار می کوشیدند». 🔷 کتاب های اخنوخ و یوبیل دو منبع بسیار مهم در موضوع فرشته شناسی به شمار میروند. با اینکه به نظر میرسد این دو کتاب از دل جامعۀ قمران نشأت نگرفته است با این حال، فرشته شناسی ای که در این دو قطعه مطرح شده مورد پذیرش اعضای جامعه قمران قرار گرفته است. 🔶 در طومارها بسیاری از ویژگیها و کارکردهای فرشتگان به چشم می خورد که بسیار جالب توجه است اینکه فرشته ها بر طبیعت حکمفرما و در خدمت خداوند هستند و از بسیاری از امور نگهبانی میکنند. 🔷 از سوی دیگر آنچه که باعث تعجب می شود و به نوعی نوآوری اعضای جامعه قمران به حساب میآید این است که در طومارها برخی اصطلاح های عبری که در متون مقدس آمده است بدون در نظر گرفتن معنای اولیه شان مستقیماً به عنوان نام یک فرشته به کار رفته است. 🔶 از جمله اصطلاح «پسران خدا» که در سفر پیدایش آمده است در طومارها به موجودات الهی تغییر شکل پیدا می کند. 🔷 موجودات مقدس و الهی در طومار «نبرد در رتبه ،همراه همیار و همرزم خداوند در نبرد با فرزندان تاریکی قرار میگیرند [...] موجودات مقدس پدیدار میشوند تا حقیقت را یاری کنند و فرزندان تاریکی را نابود سازند». 🔶 «طومار نبرد» به فرشته هایی اشاره می کند که دوشادوش انسانهای راستی گزیده به مبارزه علیه نیروهای ظلمت میپردازند یکی از بارزترین ویژگیهای فرشتگان در طومارهای بحر الميت تطور معنای «فرشته برای اصطلاح عبری ruah» است. در طومارها دو مفهوم متفاوت برای این اصطلاح یافت می شود . 🔷 برای نمونه در قطعه ای چنین آمده است: «خدایا روحی گمراه را از خطای بزرگ مبرا ساخته ای تا حدی که هم ردیف با ارواح مقدس و پسران آسمانی قرار گرفته است خداوندا با ارواح خود برای انسان سرنوشتی محتوم معین کرده ای». 🔶 ارواح مقدس و پسران آسمان اصطلاح هایی شاخص برای اشاره به فرشتگان در طومارهای بحرالمیت به شمار می آید. 🔷 فرشتگان در این قطعه با ارواح خرد برابر نهاده شده اند. در واقع فرشتگان همان ارواح خرد هستند البته دانشی محدود دارند. بنابراین در این قطعه منظور از ارواح و پسران آسمان همان فرشتگان است. 🔶 در طومارهای بحرالمیت چندین مرتبه این همانندیها به چشم می خورد که به فرشته های گوناگون اشاره میشود «طومار ملک صدیق»، ملک صدیق را در برابر با بلیئال که فرشته شر است و دیگر فرشته های همراه با او قرار میدهد و از این روی، خود ملک صدیق در جایگاه منجی آخرالزمان قرار میگیرد یعنی به یک شخصیت آسمانی تبدیل می شود که نجات بخش است. 🔷 متن های کتاب مقدس در طومارها نیز به معرفی فرشته ها و کارکرد آنها می پردازند. در اپوکریفای «پیدایش» در باب نوح که تازه متولد شده است میبینیم که تولد وی به عنوان نشانه ای به حساب میآید و به والدین نوح لقب فرشتگان نگهبان داده میشود. ♦️ همچنین به نظر میرسد سه مردی که هنگام ختنه ابراهیم حضور دارند در «سفر پیدایش» آیه ۱۸ در مقام فرشته باشند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻