خیر و شر در طومارهای بحرالمیت و عقاید ایران باستان 🔻 قسمت (نهم) 9️⃣ ♦️ در دین یهود فرشته هایی را می بینیم که یهوه را یاری میرسانند خدای کتاب مقدس فرشتگان خویش را برای ابلاغ ،پیام محافظت و ویرانی نازل میکند . 🔷 فرشته هایی نیز هستند که تنها وظیفه شان عبادت خداوند است فرشته ها در بخشهای پایانی عهد عتیق و همچنین در «کتاب زکریا کارکرد دیگری نیز پیدا میکنند و آن میانجیگری برای بنی اسرائیل است. 🔶 بخشهای بعدی عهد عتیق به ویژه کتاب دانیال تأثیر جالب توجه امشاسپندان و ایزدان ایرانی را به معرض نمایش می گذارد. 🔷 به دلیل چندین قرن سیطره تمدن ایران زمین برخاورمیانه و ارتباط یهودیها با ایرانیها و به تبع آن انتقال مفاهیم دینی ایران باستان و ورود اندیشه های زردشتی به دین یهود شاهد یک سری تحولات و دگرگونی هایی در بنیانهای اعتقادی یهودی هستیم. 🔶 یکی از این تأثیرات و دگرگونیهای قابل تأمل همان دوگانه گرایی است که به نبرد میان خیر و شر منجر می شود. در واقع نبرد میان خیر و شر یا نور و تاریکی و یا راستی و ناراستی باوری زردشتی است و هنگامی که این آموزه در دین یهود مشاهده میشود نظر بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب مینماید. 🔷 همچنین تقابل نیروهای خیر که در رأس آنها اورمزد یا اهورامزدا قرار دارد و نیروهای شر که تحت فرمان اهریمن قرار دارند سابقه ای در دین یهود ندارد. 🔶 نیروهای شر که از آن در طومارها به شیطان تعبیر میشود هماوردی برای یهوه به حساب می آیند؛ چنین باوری حاصل ارتباط با دین زرتشت است باور به داوری فرجامین و رستاخیز و پیروزی نهایی خیر بر شر در آخر الزمان یکی از مهمترین اعتقادات جامعه قمران را تشکیل می دهد. 🔷 این باور سبب به وجود آمدن این اعتقاد شده است که این نبرد و درگیری با کمک فرشته های خداوند صورت خواهد گرفت که شیطان و فرشته های هبوط کرده را نابود میکنند. 🔶 در بخشهای بعدی طومارها شاهد تحول مفاهیم و اندیشه ها و بسط آنها هستیم شیطان در این متون درست در برابر خدا قرار می گیرد و از او نافرمانی و سرپیچی مینماید؛ در نتیجه از آسمانها رانده و دشمن قسم خورده انسانها و ویرانگر زمین می شود چرا که اینها آفریده های خداوند هستند. 🔷 در کتاب اخنوخ نیز داستان عاشق شدن نیروهای شیطانی را میبینیم که با زنان می آمیزند و موجودات شرور دیگری را تولید می کنند. 🔶 در مکاشفه ها و نوشته های قمران است اهریمن علاوه بر اینکه مخلوق خداست، هماورد او نیز به شمار میرود در نظامنامه جامعه قمران می بینیم که چگونه نور و تاریکی در رقابت با یکدیگرند تا برانسانها تسلط یابند ولی خدا بالاتر از همه آنهاست. 🔷 در یوبیل، مستمه يا بلیئال که روح ویرانگر و معادل اهریمن در دین زردشتی است با دیوهای خود مخلوق خدا و تحت فرمان او هستند. 🔶 شباهت میان باورهای زردشتی و یهودی به موضوعات جزئی تر نیز سرایت می کند؛ نیروهای خیر محافظ که اهورامزدا را در حاکمیت بر جهان یاری میرسانند امشاسپندان نامیده می شوند. 🔷 همین نمونه را در یوبیل میبینیم که فرشتگان مقدس همانند یاری رسانان اهورامزدا با نظارت بر بخشهای خاص جهان مورد خطاب قرار می گیرند. 🔶 در اول اخنوخ مثال دیگری را مییابیم که فرشتگان مقرب، میکائیل و رفائیل سردیوان یا دیوان بزرگ، عزازیل و سمیازل را در زیرزمین و زیر تخته سنگهای بزرگ به یکدیگر میبندند تا روز بزرگ داوری فرارسد که مشابه با آن در اسطوره های زردشتی همین سرنوشت دقیقاً بر اژی دهاک روی می دهد. 🔷 اعضای جامعه قمران با توجه به رویکردهای خاص خویش به مسائل دینی و باور به برخی اندیشه های فرجام گرایانه به نوع خاصی از ادبیات دینی روی آورده بودند که از آن به مکاشفه تعبیر می شود. 🔶 در مکاشفه همواره یک موجود فراطبیعی به عنوان یک واسطه عمل می کند تا پیامی خاص را به انسان منتقل کند موضوع چنین مکاشفه ای یک حقیقت فرازمانی است از آن جهت که رستگاری فرجامین را به بحث میکشد . ♦️ از سوی دیگر فراجهانی است یعنی در ورای این جهان مادی و در جای دیگر این صحنه به وقوع خواهد پیوست؛ در مکاشفه یهودی این موجود فراطبیعی که توان انجام امور ویژه را دارد یک فرشته است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻