حق شهروندی قائل شدن برای فرق ضاله؛ انحراف از فقه
آیتالله فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رییس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام و از اعضای هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر:
🔹آیا درست است به نام حقوق شهروندی بگوییم که اهل فرق ضاله هم میتوانند نمایندهی مردم یا وزیر شود؟ پس چه ارزشی برای اسلام است؟ ما ارزش اسلام را کجا نگاه کنیم و ببینیم؟ اصلا سرّ اختلاف دیه بین مسلمان و غیرمسلمان همین است. ما به همهی مذاهب میگوییم «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» دین مورد قبول خداوند اسلام است بیایند و مسلمان شوند، به زور هم نمیگوییم مسلمان شوند، بروند تحقیق کنند. اما چنانچه یک مسیحی یا یهودی یا اهل کتابی بگوید من دلم میخواهد خدا را اینطور بپرستم، خب باید بداند در یک کشور و نظام اسلامی چه جایگاهی دارد.
🔹راه دیگری برای تشخیص حقوق بشر غیر از فقه اهل بیت(ع) وجود ندارد. حقوق شهروندی در جای خودش بیان شود، مستدل هم باید ذکر شود. اصلا دین برای رعایت حقوق آمده است. حق خدا رعایت شود، حق بشر، حق حاکم، حق مردم باید رعایت شود اما اشتباه است یک مطلبی که نزد همه مسلّم است را در ترازوی اجتهاد قرار دهیم و یک ان قلتی در آن بیاوریم و حرف تازهای بزنیم و فکر کنیم فقه معاصر است. این انحراف از فقه است. یکی از معیارها این است که در ضروریات نمیتوان اجتهاد کرد.
@ferghenews_com