انجمن حجتیّه، پشت سنگر تقیّه ▪️به مناسبت سالروز شهادت حضرت باقرالعلوم علیه‌السّلام بر آن شدیم تا حدیثی از آن حضرت را که پیرامون "تقیّه" فرموده‌اند، تقدیم نماییم. 🔻در باب تقیّه احادیث گوناگونی وجود دارد که برخی از آن‌ها شرایط تقیّه را برای شیعیان تعریف می‌نمایند. امّا متأسفانه گویا در تفکّر انجمن حجتیّه، تکلیف همیشگی شیعیان در عصر غیبت، تقیّه است به عنوان نمونه جناب آقای غلامحسین تاجری‌نسب، که از با سابقه‌ترین اساتید و مسئولین انجمن حجتیّه می‌باشد، در کتاب "انتظار بذر انقلاب" اینگونه می‌نویسد: ✍ «رزم آوران این نبرد طولانی [انتظار]، منتظران حقیقی هستند که پیوسته بیدار و هشیار در درون کمینگاه صبر، پشت سنگر تقیّه و زیر پوشش کتمان و سکوت، به پیکار مقدس خویش ادامه می‌دهند.» 🔻ایشان برای توجیه رفتنشان به زیر پوشش کتمان و سکوت، آن را به رزمی تدافعی و جنگی پارتیزانی تشبیه کرده و می‌نویسد: «لازمهٔ پیروزی در چنین رزمی، غافل ماندن دشمن، مستور بودن سنگر و مخفی گشتن پیکارگر می‌باشد. بنا به روایات ما، این منظور در سایهٔ "تقیه" بدست می‌آید.» 📚منبع: انتظار، بذر انقلاب، حسین تاجری، انتشارات بدر و کوکب، صفحه ۱۲۴ و ۱۱۷ 💠 امّا بر خلاف این ادّعا، احادیث برای تقیّه نمودن، محدوده‌ای تعیین کرده و آن را به عنوان یک دستور دائمی ذکر نمی‌کنند. به عنوان نمونه در صحیحهٔ محمّد بن مسلم از قول امام باقر علیه‌السّلام آمده است: ✍ محمدبن‌يعقوب، عن أبي‌علي‌الأشعري، عن محمدبن‌عبدالجبار، عن صفوان عن شعيب‌الحداد، عن محمدبن‌مسلم، عن أبي‌جعفر عليه‌السلام قال: إنما جعل التقية ليحقن بها الدم، فإذا بلغ الدم فليس تقية. و رواه البرقي في (المحاسن) عن أبيه و محمدابن‌عيسى‌اليقطيني عن صفوان‌بن‌يحيى نحوه. ✅ «تقیه به خاطر این قانون‌گذاری و جعل شده که از ریختن خون جلوگیری کند، پس هنگامی که کار به کشتن برسد دیگر تقیّه جایز نیست.» 📚 منبع: وسائل‌الشیعه، جلد ۱۱، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، باب ۳۱ از ابواب امر و نهی، حدیث ۱، صفحه ۴۸۳ منبع: حقایقی پیرامون انجمن حجتیه @ferghenews_com