فیلم اپرای عروسکی مولوی
بد محالی جست، کو دنیا بجست /
نیک حالی جست، کو عقبی بجست
مکرها در کسب دنیا، بارد است / مکرها در ترک دنیا، وارد است
مکر آن باشد که زندان حفره کرد / آنکه حفره بست، آن مکری است سرد
این جهان زندان و ما زندانیان / حفره کن زندان و خود را وارهان
🎬لینک فیلم اپرا↙️↙️
https://ts2.tarafdari.com/contents/user119506/content-video/745917074-536594193.mp4
با یک اشاره☝️🎬 ببینید
اپرای عروسکی مولوی
نخستین بار در سال 1388 به نویسندگی و کارگردانی «بهروز غریب پور» و آهنگسازی «بهزاد عبدی» در تالار رودکی به روی صحنه رفت. «دیدار شمس و مولانا» که شاهکاری از «همایون شجریان» و «محمد معتمدی» است .
متن گفتوگوی شمس و مولانا
بههمراه ارجاعات به منبع
شمس:
هر زمان (نفس) نو میشود دنیا و ما
بیخبر از نو شدن اندر بقا
پس تو را هر لحظه مرگ و رجعتیست
مصطفی فرمود دنیا ساعتیست
«مثنوی معنوی، دفتر یکم، بخش ۶۲، ابیات ۳۸ و ۳۶»
شمس:
آزمودم مرگ من در زندگیست
چون رهی (رهم) زین زندگی پایندگیست
«مثنوی معنوی، دفتر سوم، بخش ۱۸۴، بیت ۹»
مولانا: کیستی تو؟
شمس: کیستی تو؟
مولانا: قطرهای از بادههای آسمان
«مثنوی معنوی، دفتر سوم، بخش ۲۵، بیت ۲۷، مصرع اول»
شمس:
این جهان زندان و ما زندانیان
حفره کن زندان و خود را وارهان
«مثنوی معنوی، دفتر یکم، بخش ۵۰، بیت ۱۲»
مولانا: کیستی تو؟
شمس:
آدمی مخفیست در زیر زبان
این زبان پرده است بر درگاه جان
«مثنوی معنوی، دفتر دوم، بخش ۲۱، بیت ۳»
مولانا: کیستی تو؟
شمس:
تیر پرّان بین و ناپیدا کمان
جان ها پیدا و پنهان جانِ جان
«مثنوی معنوی، دفتر دوم، بخش ۲۶، بیت ۷۸»
مولانا: کیستی تو؟
شمس:
ره نمایم همرهت باشم رفیق
من قلاووزم در این راه دقیق
«مثنوی معنوی، دفتر سوم، بخش ۷، بیت ۲۹»
مولانا: کیستی تو؟ همدلی کن ای رفیق!
شمس:
در عشق سلیمانی من همدم مرغانم
هم عشق پری دارم، هم مرد پری خوانم
هر کس که پری خوتر در شیشه کنم زودتر
برخوانمُ افسونش حراقه بجنبانم
... / هم ناطق و خاموشم، هم لوح خموشانم
هم خونم و هم شیرم، هم طفلم و هم پیرم / ...
«دیوان شمس، غزل شمارهی ۱۴۶۶، ابیات اول، دوم و سوم (مصرع دوم) + مصرع اول بیت ۹»
مولانا: کیستم من؟ کیستم من؟ چیستم من؟
شمس:
تا نگردی پاکدل چون جبرئیل
گرچه گنجی در نگنجی در جهان
«دیوان شمس، غزل شمارهی ۲۰۲۲، بیت ۸»
شمس:
رخت بربند و برس در کاروان
«دیوان شمس، غزل شمارهی ۲۰۲۱، بیت اول، مصرع دوم»
شمس:
آدمی چون کشتی است و بادبان
تا کی آرَد باد را آن بادران؟
«مثنوی معنوی، دفتر سوم، بخش ۸، بیت ۲۰»
مولانا: هیچ نندیشم بهجز دلخواه تو
«مثنوی معنوی، دفتر سوم، بخش ۲۹، بیت ۴، مصرع دوم»
مولانا:
شکر ایزد را که دیدم روی تو
یافتم ناگه رهی من سوی تو
چشم گریانم ز گریه کُند بود
یافت نور از نرگس جادوی تو
بس بگفتم کو وصال و کو نجاح
برد این کوکو مرا در کوی تو
جستوجویی در دلم انداختی
تا ز جستوجو روم در جوی تو
خاک را هایی و هویی کی بُدی؟
گر نبودی جذب های و هوی تو
«دیوان شمس، غزل شمارهی ۲۲۲۵، ابیات ۱، ۲، ۳، ۸ و ۹»
☝️سوژهای مناسب برای ورود به دنیای هنرهای نمایشی (دراماتیک)
برای تولید داستان، رمان و فیلمنامه فیلم و سریال
✅↙️کانال فیلمنامه نویسی در ایتا، سروش، ایگپ تلگرام و روبیکا
@filmnamenevisi
فیلمنامه نویسی:
تفکر فلسفی، مقدمه ای برای تولید آثار فاخر هنری در حوزه سینما و تلویزیون با ایده، طرح و فیلمنامه های فاخر
https://rubika.ir/filmnamenevisi
لینک
↙️ آی دی های کانال
#فیلمنامه_نویسی
ا🆔 در تلگرام،
https://t.me/FilmnameNevisi
ا🆔 در بله ↙️
https://ble.im/filmnamehnevisi
در سروش↙️
https://splus.ir/filmnamenevisi
در ایتا ↙️
https://eitaa.com/FilmnameNevisi
در آی گپ ↙️
https://iGap.net/filmnamenevisi
در بله ↙️
https://ble.ir/join/ODhjNjFhNj
ble.im/join/ODhjNjFhNj
✅ارسال برای پژوهشگران هنرسینما
.