🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت 🔺مقایسه ­ی امتدادیابی فلسفه­ ی غرب و فلسفه ­ی اسلامی 🔸ما باید دنبال این باشیم که چرا این امتدادیابی فلسفه و حکمت سرعت لازم را ندارد. 🔹این طور به چشم می­ آید که فلسفه ی غربی خودش را در همه جا حاضر می ­کند، در تمام علوم زیرمجموعه حاضر است، در تمام شئون حیات انسانی حاضر است. - در هنر حاضر است، - در علوم سیاسی حاضر است، - در مجموعه علوم اجتماعی حاضر است، - در بحث ­های اخلاق حاضر است، - در قانون و حقوق حاضر است، - حتی اگر عمیق بشویم و توجه بکنیم فلسفه­ ی غرب در تکنولوژی ­اش حاضر است، - در تمام نمودهای بسیار سخت ­افزاری­ای که الان ما در دنیا مشاهده می ­کنیم هم حاضر است، 🔸یعنی فلسفه­ ی غرب در همه جا حضور دارد و لذا تحولات این فلسفه هم خودش را در تحولات و در بستر زندگی افراد نشان می­ دهد. فلسفه­ ی غرب این طور است. ❓آیا فلسفه ی اسلامی هم اینگونه است؟ چه تفاوتی بین فلسفه ­ی غرب و امتدادهایی که پیدا کرده وجود دارد با فلسفه ­ی اسلامی و مجموعه امتدادهایی که ما الان انتظار داریم. مسئله چیست؟ 🔹در دنیای غرب، عملاً دین کنار گذاشته شد، نه تنها دین کنار گذاشته شد، دریافت­ های معرفت عرفانی هم کنار گذاشته شد، فقط یک مسئله باقی ماند، وقتی یکه ­تاز میدان، فقط عقلانیت بشری باشد، یعنی بنیادین ­ترین اندیشه ­ها را فلسفه و حکمت در دنیای غرب انجام می ­دهد. 🔸یعنی در فضای تمدن غرب، بنیادین ­ترین اندیشه ­ها که معتبر دانسته می ­شود، اندیشه­ های عقلی و فلسفی است و انسان کاملاً می ­فهمد که اگر بخواهد گزاره­ ای تهیه بکند، این گزاره ­ها متوقف است بر نوع شناخت ما از مباحث علم و معرفت، به نوع شناخت ما از جهان، از هستی و از انسان. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac